Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Hanskat  (Luettu 12719 kertaa)
djuza
Jäsen
*
Poissa Poissa

« : Lokakuu 25, 2010, 18:45:56 pm »

Olen yleensä aina onnistunut muuten pukeutumaan siten  että paleleminen harvoin on syynä kalastusreissun keskeyttämiseen mutta sormet on useimmiten ne mitkä näin syksyllä ja talvella  aiheuttavat ensimmäiseksi ongelmia kylmän muodossa.
Tästä syystä ajattelin tällaisen hanskoista kertovan topikin aloittaa ja samalla avata pelin kertomalla viime viikon hankinnasta mikä osoittautui yllättävän hyväksi:
Ostin nimittäin ABU-GARCIA:n Ambassadeur hanskat mitkä viime viikonlopun reissun merelle kyllä toimi mallikkaasti.

Rystypuoli neopreeniä,kämmenpuoli "jotain" kumia jolla saa hyvän pidon vavasta,siimasta tai mistä vaan,esim veneessä kun liikut.
Vain peukalon,etu ja keskisormen päät esillä joten ainakin näin perhostelijan näkökulmaasta vain ne tarpeelliset osat esillä.
Pitivät +4 - +5 asteessa veneelläkin liikkuessa kädet lämpöisinä ja saman myös märkänä,lukuunottamatta tietysti paljaita sormenpäitä.

Kelit tietysti vielä entisestään kylmenevät joten pienen pienellä varauksella pitää vielä tähän lämpöisyyteen suhtautua mutta ensivaikutelma on kyllä hyvä...erittäin hyvä.
Arvosanaa annetaan vasta myöhemmin kun muutaman reissun kylmässä kelissä saan tehtyä  Hymyilee.

Niin se hinta.14,95€,Keravan Hong kong.

* Gloves.jpg (65.47 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 1162 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 25, 2010, 18:47:20 pm kirjoittanut djuza » tallennettu

http://piketeaser.blogspot.com/

On olemassa kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa...

Pasi1
Yleisvalvoja
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : Lokakuu 25, 2010, 19:46:43 pm »

Itse erinäisten rukkaskokeilujen myötä olen löytänyt itselleni soveltuvat BFT:n tuulen- ja vedenpitävät kynsikkäät. Näillä kelpaa mennä eteenpäin kelissä kuin kelissä. Kun mennään johonkin +4 asteen ja alle lämpötiloihin, ei pelkät kynsikkäät kuitenkaan enää riitä, joten lisukkeena on silloin nopeasti kuivuvat Haglöfsin alussormikkaat. Ei haittaa, vaikka sormenpäät kastuvat, kuivuvat oikeasti hetkessä eikä ehdi vilu yllättämään. Ja vaikka alussormikkaat ovatkin ihan ihonmyötäiset, niin niissä on kuitenkin joustoa eivätkä kiristä ja sormet liikkuvat ihan vapaasti.

Kynsikkäissä on riittävän pitkät varret, jotka saa tungettua hihan sisään mukavasti, jolloin viima ei pääse ranteeseen tai ranteen kautta hihaan ja pitää olon mukavana koko session ajan. Tällä yhdistelmällä mennään jo toista kautta enkä ole vielä löytänyt tai havainnut syytä alkaa etsimään vaihtoehtoja. Kämmenissä on joku nahkajäljitelmä, joka ei vieläkään ole halkeillut.

Hinta: kynsikkäillä n. 16,50€ ja alushanskoilla about saman verran

* fleecevante.jpg (7.89 kilotavua, 220x265 - tarkasteltu 1017 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 25, 2010, 20:14:30 pm kirjoittanut Pasi1 » tallennettu

Kahviaddikti ja kofeinisti   

katchu
Konemestari e.v.p.
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : Lokakuu 25, 2010, 20:05:23 pm »

Aihe onkin taas ajankohtainen kylmien kelien vallattua kotimaamme. Itse olen jokavuotiseen tapaan etsinyt kynsikkäitä tai hansikkaita viileiden kelien kalastukseen, eli syksylle ja keväälle. Toistaiseksi olen käyttänyt alkusyksystä motonetin 1.40€ maksavia torimyyjän kynsikkäitä, jotka on oikein oivat. Sovitin snow foxin kynsikkäitä ja Djuzan esittelemiä Abun hansikkaita honkkarissa, mutta vielä en innostunut kummistakaan. Helsinki speyclavesta tarttui testiin Simmsin kynsikkäät. Kotitestissä mukavat kädessä ja pitkät varret saa kätevästi takin hihan alle. Miinuksena mainittakoon kämmenosan neopreenin puuttuminen. Tuulta ja kylmää keliä pitävät varmasti hyvin. Hintaa reilut 20e, luultavasti etsimällä löytäisi saisi aivan samanlaisia edullisempaan hintaan.

Kosteampia kelejä varten minulla on snow foxin neopreenihansikkaat, muistaakseni alle 10e honkkarissa. Luonnollisesti hanskat pitävät vettä ja tuulta. Kalastuskäyttöön oikein miellyttävät. Miinuksena mainittakoon että neopreenihansikkaat ovat hieman viileät kylmemmillä keleillä.

Alunperin hamusin Visionin Wind Block kynsikkäitä mutta kokoja ei ollut. Kynsikkäitä on kahta erilaista, joista toiset on kokonaan fleecestä ja kaikki sormet on katkaistu. Toisessa mallissa ainakin kämmen on neopreenia ja vain peukalo, etusormi ja keskiromi katkaistu. Hintaa molemmilla taitaa olla reilut 20e.

tallennettu

Old Fishermen Never Die -- They Just Smell That Way!
Always think like a fish no matter how weird it gets

Jsh
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : Lokakuu 25, 2010, 20:53:35 pm »

Itse hylkäsin heittokalastuksessa kynsikkäät, koska paljaaksi jääneiden sormenpäiden jäätyminen teki kalastuksesta ihan kyvytöntä...ainakin mun kohdalla.

Parit toimivat hanskat olen löytänyt kylmille keleille. Ursuit pelastautumispuvun mukana tulleet neonprenihanskat estävät käsien jäätymistä yllättävän hyvin. Olen kokeillut jonkun verran erilaisia perus neonprenihanskoja ja nuo erottuvat paremmin niistä. Ylettyvät ihan kohtuu pitkälle käsivarteen.

Vielä toimivammat löysin kuitenkin kalastusliikkeestä. Ice Bay -merkkiset (ohuehko)vuorelliset neonprenihanskat. Noita olen nähnyt myytävän myös motonetissä ja voi olla että muuallakin myydään.
Estävät siis jäätymistä vielä paremmin kuin ursuitin hanskat. Hinta kalastusliikkeessä (Wobbleri) 20€, motonetissä vähän halvemmat muistaakseni.

Molemmilla sujuu ainakin kohtuullisesti hyrrällä heittely. Toki mukavampaa olisi heitellä paljailla sormilla, mutta loppukaudesta ei pysty. Noilla voi huoletta tunkea kätensä hauen kiduskannen alle ja irrotella koukkuja. Hanskojen mukava puoli on, että hauen käsittelyn jälkeen lima lähtee vaivatta pois.

Tässä vielä kuvat. Ylempänä ursuit ja alla ice bay. Ursuitin kämmenpuolella melko samnkaltaista pitävää materiaalia jota on koko ice bayn ulkopinnalla.

Ja kappas, molemmat hanskat made in china  Virnistää

tallennettu

strato
Jäsen
*
Poissa Poissa

Vierivä kivi ei sammaloidu

« Vastaus #4 : Lokakuu 26, 2010, 17:56:49 pm »

Mulla on nyt useamman vuoden ollut käytössä tuollaiset Rapalan hanskat,joista saa molemmista peukalon,etu ja keskisormen esille.Näin hyrräkelalla kalastettaessa riittää tosin että peukalo on ulkona.Oisko noi nyt sitten jotain neopreenia,eipä noissa ainkaan kädet kastu ja kohtuullisen lämpöisetkin ovat.

* hanskat.jpg (88.61 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 1157 kertaa.)
tallennettu

Rkl
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : Lokakuu 28, 2010, 07:15:28 am »

Kyvä aihe, kunnon hanskoja ei tunnu löytyvän vaikka ei kokeilussa montaakaan mallia ole ollut. Noi BFT:t kuullostaa mielenkiintoiselta ja sellaiset joutunee ottaa kokeiluun. Tällähetkellä käytössä erinäinen kasa hanskoja ja ongelma on niiden kastuminen kuitusiiman kanssa, märkä hanska on heti kylmä. Lämpimiä hanskoja kyllä löytyy mutta kämmenpuoli sais olla ohut jotta tuntuma ei katoa.
Paras yhdistelmä tällähetkellä on ohuen ohuet alushanskat + kynsikkäät/sormikkaat etusormi ja peukalonkärki leikattuna. Tällaisia yhdistelmiä syksyn/talven märillä keleillä sitten useampi sarja mukana että saa aina vaihtaa kuiviin välillä. Siirtymillä paksut karvavuorelliset rukkaset on olleet hyvät.
tallennettu

Igors
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : Lokakuu 28, 2010, 09:26:07 am »

Näin pakkasten tullessa tuli mieleeni mitenkähän onnistuisi "kerrospukeutuminen" hanskojen kohdalla.  Itse en ole vielä päässyt ajatusta pidemmälle mutta mielessä on käynyt jokin tämäntapainen.  Ns. kirugin ohuet kumisormikkaat jonka sisälle laittaisi ohuet puuvillasormikkaat. Tämä ainakin estäisi kosteuden pääsemisen hanskojen sisään ja mahdollisesti ei edes kovinkaan jäykkä systeemi olisi.

Näiden päälle sitten vaikkapa neopreenisormikkaat ja ehkäpä olisi ihan asiallinen ja toimiva.  Onko kukaan kokeillut?
tallennettu

Vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia. Itselläni vanhuus lähenee mutta viisautta ei ole vielä näkynyt.

Pasi1
Yleisvalvoja
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : Lokakuu 28, 2010, 09:34:30 am »

Näin pakkasten tullessa tuli mieleeni mitenkähän onnistuisi "kerrospukeutuminen" hanskojen kohdalla.  Itse en ole vielä päässyt ajatusta pidemmälle mutta mielessä on käynyt jokin tämäntapainen.  Ns. kirugin ohuet kumisormikkaat jonka sisälle laittaisi ohuet puuvillasormikkaat. Tämä ainakin estäisi kosteuden pääsemisen hanskojen sisään ja mahdollisesti ei edes kovinkaan jäykkä systeemi olisi.

Näiden päälle sitten vaikkapa neopreenisormikkaat ja ehkäpä olisi ihan asiallinen ja toimiva.  Onko kukaan kokeillut?

Eikös tuossa tule nyt kaksi ns. vedenpitävää kerrosta päällekkäin: neopreeni ja kumihanska? Muutenhan tuo paketti tuntuisi toimivalle, alushanska pitää ihon irti neopreenista ja käsissä on mukavampi tunne kun neopreeni ei tarraa koko ajan ihoon kiinni. Neopreenissa on vaan yksi itseäni ärsyttävä seikka, se hiostaa niin maan p*rkleesti.
tallennettu

Kahviaddikti ja kofeinisti   

allu_
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : Lokakuu 28, 2010, 10:19:14 am »

Itse käytän kylmillä keleillä Rapalan prowear -kynsikkäitä. Eipä ne paljoa lämmitä, mutta hiukan sentään. Sormenpääthän siinä nyt jäävät paljaaksi, mutta ei voi mitään. Kunnon hanskoilla ei mun kalastuksesta tule yhtään mitään, ei hyrrällä, ei haspelilla eikä varsinkaan perhovehkeillä. Vetouistelu olisi varmaan ainoa mikä onnistuisi hanskat kädessä mutta sitä ei kyllä tule harrastettua. Onneksi on kädet jo karaistuneet aika hyvin.
tallennettu

Longero
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : Marraskuu 16, 2010, 21:49:24 pm »

Itse käytin tavallisia villasia sormikkaita, mutta yleensä sitten sormet jäätyivät joten aloin käyttämään sellaisia tavallisia ulkoiluun tarkoitettuja ohuita hanskoja. Näitten päälle vedin sitten ne villaiset sormikkaat. Toiminut hyvin ja kun on lämpimämpi ilma niin laittaa alle ohuemmat hanskat.
Pilkkimisessä joutuu ottamaan hanskat pois toukkaa laittaessa, mutta se ei ole kovin iso homma ja eipähän tarvitse palelluttaa sitten sormia.
Myös kesällä olen myös ruukannut käyttää tälläistä hanska systeemiä, pystyy näpertämään melko pientäkin kun sormen päät eivät ole niin paksut. Hyvät myös ammunassa ja metsästyksessä.

Olisihan niitä varmasti kätevämpiä ja parempiakin hanskoja, mutta itse olen tykästynyt tuollaiseen tyyliin joten mitä sitä ostamaan uusia hanskoja. Iskee silmää
tallennettu

jarski
Haukimagneetti
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : Marraskuu 17, 2010, 00:53:06 am »

Itsellä sadekeleillä käytössä nyt Stormin neopreenihanskat, jotka ostin Pasi1:ltä vuosi pari takaperin. Tästä syystä en tarkkaa merkkiäkään tiedä. Peukalo, etusormi ja keskisormi voidaan paljastaa kääntämällä ko. sormenpäät rystysiin tarralappuihin, joissa ne pysyvät hyvin kiinni. Aluksi siima tahtoi ajautua tarralappuihin ja heitot mennä kuralle, mutta enää tuota ongelmaa ei ole ollut. Hanskoilla saa erittäin pitävän otteen ja omaan käteeni ne sopivat muutenkin erinomaisesti. +5'C kelissä ei ole tullut vielä kylmä.

Aikaisemmin käytin Thinsulate -kynsikkäitä, joita myydään vieläkin Hongkongissa pilkkahintaan. Intin vihreä väri ja kämmenessä kumia. Ovat törkeän lämpimät kuivina, mutta kastuvat kovin nopeasti. Lisäksi vieheen koukut jäävät helposti paksuun materiaaliin kiinni. Siltikin pidän näitä huippumukavina hanskoina, kunhan veden kanssa ei tarvitse läträtä (MP-reissut ja ulkoilu  Iskee silmää
tallennettu

Sensaatiomaista! Tulitaistelu ostereiden kesken!

lape89
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : Marraskuu 17, 2010, 21:29:10 pm »

Kylmillä ilmoilla kalassa käytän MaxiFlex Endurance työhanskoja. Ohuet ja ihonmyötäiset PU-pinnoitetut nylonkäsineet, joissa nitriilinäppylöitä. Hyviä kinttaita ovat, töissä pelaa samat kinttaat. Eivät kyllä ole kovin lämpimät, mutta jos noilla en tarkene, niin sitten on jo liian kylmä ilma lähteä kalalle.
tallennettu

Rolli92
Mr Sergeant
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : Marraskuu 17, 2010, 21:49:00 pm »

Minulla on myös nuo aiemmin mainitut Ice Bayn neopreenihanskat. Allekirjoitan täysin Jsh:n kehut, mutta yksi juttu niissä mättää. Kuivuvat aivan järkyttävän hitaasti läpikotaisin. Jos pääsevät kostumaan sisältä hikoilemisen, taikka muun takia, niin eivät kyllä yhdessä yössä kuivahda sormista kuiviksi. Milläpäs ne toisaalta sieltä kuivuisivat, kun ei neopreenin läpi pääse haihtumaan.

Jos jollakulla on jotain kuivatusvinkkejä neopreenihanskoille, niin otan ilomielin vastaan.
tallennettu

Järvi kuin järvi, parhaat kalapaikat on aina vastarannalla.

Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: