Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Vetoperhot  (Luettu 34474 kertaa)
tatu
Jäsen
*
Poissa Poissa

« : Marraskuu 29, 2011, 20:58:04 pm »

Tuolla perhokalastus osiossa oli keskustelua perholla uistelusta, mutta ajattelin avata uuden tänne, jos meni väärään osastoon niin siirtäkää sitten.

Onkohan kukaan käyttänyt perhoja moottoriuistelussa, itse olen jonkunverran niitä vetänyt.
Käytän lähinnä putkiperhoja korvapuikkoon tai eumerin putkiin sidottuna ja käärin ympärille bucktailia ja jotain keinokuitua sillee perinteiseen tyyliin ympärisidottuna.
Toinen malli jota olen käyttänyt on 35 mm pituinen Waddington runko, samalla tapaa sidottuna.
Tarvitsee eteen jonkun joka antaa liikettä esim. iso lusikkauistin, dodger tai flasher ja painotusta siimaan tai sitten takilassa.
Muutamia mitta taimenia saanut.
Olis mukava kuulla muilta jos on tullut käytettyä, miten on toiminut.
tallennettu

psychocowboy
Rappiohotellin tirehtööri
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : Marraskuu 30, 2011, 23:25:56 pm »

Kyllä on tullut (varsinkin viime kesänä) kokeiltua kaikenlaisia virityksiä uistelussa. Pelkkä perho painolla, perhoa sivutapsissa vaapun/lusikan kera, perhoa vaapun/lusikan perässä tapsilla, perhoa Vuoksiviiksen kanssa ja tietty tämä" hullunkurinen" viritys

Eli "lippalitka" jonka perässä putkiperho. Kuulemma moista litkaa käytetään pohjoisessa ja ruotsinmaalla (kaiketi mato perhon paikalla).
Useista yrityksistä huolimatta jäänyt saaliit perholla uistellessa puhtaaseen nollaan meikäläisen vesillä. Mutta koska se on lähes normaalitilanne tuolla niin kokeilut jatkuu eli aina jossain kepissä joku perhokokeilu. Tosin tietämys perhoista on lähes olematon, joten tulee ehkä käyteltyä vääriä perhojakin.
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"    Hyvän viinin määritelmä  "menee helposti alas ja pysyy sisällä" "Parempi muutama ruuvi löysällä, kuin yksi liian tiukalla"

tatu
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : Joulukuu 01, 2011, 09:28:28 am »

Kyllähän tuo "lippalitka" jota "lehmänkelloksikin" kutsutaan on hyvä houkutin, mutta tuokin tarvitsee perhon eteen jonkinmoisen liikkeen antajan.
Itse olen saanut Ristiltä vuosien varrella muutamia mitan taimenia, iso lusikka/perho yhdistelmällä.
Hyvän uinnin saa myös perholle, laittamalla vuoksiraksi 2:een putkiperhon, siihen täkykalan paikalle, ja säätää semmoisen tynnyri uinnin. Antoi eka uinnilla Rutalahdessa 4 kg:n hauen, mutta punalihainen on vielä tuolla menetelmällä loistanut poissa olollaan, pitää jatkaa kokeiluja.
tallennettu

psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : Joulukuu 01, 2011, 22:05:40 pm »

Itse olen saanut Ristiltä vuosien varrella muutamia mitan taimenia, iso lusikka/perho yhdistelmällä.
Hyvän uinnin saa myös perholle, laittamalla vuoksiraksi 2:een putkiperhon, siihen täkykalan paikalle, ja säätää semmoisen tynnyri uinnin. Antoi eka uinnilla Rutalahdessa 4 kg:n hauen, mutta punalihainen on vielä tuolla menetelmällä loistanut poissa olollaan, pitää jatkaa kokeiluja.

Minkä tyylisiä lusikoita olet käyttänyt perhojen edessä ja kuinka pitkällä tapsilla? Varmaan painojen kanssa?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 01, 2011, 22:12:01 pm kirjoittanut psychocowboy » tallennettu

"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"    Hyvän viinin määritelmä  "menee helposti alas ja pysyy sisällä" "Parempi muutama ruuvi löysällä, kuin yksi liian tiukalla"

tatu
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : Joulukuu 02, 2011, 07:31:06 am »

Yhtenä lusikkana on ollut Nilsun trolling spoon semmoinen iso lusikka, sitä kait taas saa, oli muutaman vuoden kateissa. Näyttää niiden sivuilla olevan nyt kolmea eri kokoa.
Toinen lusikka jota olen käyttänyt on Aave uistimen suurin taittoperä, jolla pituutta 12 cm.
Tapsi sellainen 2-3 kertaa tuo lusikan mitta.
Normi painotus siimapainoilla tai sitten takilassa.
Minulla on pakkiin kertynyt muutama viritelmä perhon uittamiseen, mutta ne pitää testata kun ehtii, jää varmaan ensi kesään.
0/0 dodger antaa saman kyydin perholle kuin iso lusikka, tapsi 1,5-2,5 kertaa dodgerin pituus.
tallennettu

tatu
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : Joulukuu 02, 2011, 10:41:27 am »

Jyväskylän ProFishissa on sellaisia hieman lusikkauistimen näköisiä dodgereita, luultavasti jonkun paikallisen "gurun" tekemiä, antaa hyvän kyydin perholle. Tuo lusikkamalli ei ole mikään kummoinenkaan tehdä itse, käykääpäs tutkimassa.

Tuollaista läkkärä viritystä meinasin kokeilla, ens suvena, antaa perholle melkoista kyytiä, hieman tyyliin raksin uinti.

*  (164.97 kilotavua, 500x375 - tarkasteltu 1037 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 02, 2011, 10:57:31 am kirjoittanut tatu » tallennettu

psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : Joulukuu 02, 2011, 12:50:33 pm »

Tuo jälkimmäistä dodger viritystä täytyy ehdottomasti kokeilla.
Mulla lienee se isoin virhe sen lusikan kanssa ollut tapsin pituus eli ollut aivan liian pitkä. Pitää kaivaa esiin vanhat Aaveen pellit ensi kaudelle ja kokeilla ihan tosissaan tuota hommaa.

Oletko kokeillut hauelle, kuhalle ja ahvenelle pelkästää perholla uistelua (vrt vaappu/lusikka)?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 02, 2011, 13:02:20 pm kirjoittanut psychocowboy » tallennettu

tatu
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : Joulukuu 02, 2011, 17:21:08 pm »

No kyllä siitä ainakin hauki on ollut kiinnostunut, sillee punalihaisen uistelun lomassa noita tulee, muista en tiedä kun kuhahommissakin tulee uitettua vaappuja.
Tapsi on minulla ollut sellaista 0,50-0,60 vahvuista, sen takia että lusikan/dodgerin liike välittyy tehokkaasti perhoon.
tallennettu

tatu
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : Maaliskuu 31, 2013, 12:27:03 pm »

Herätellääs tätäkin topicia hieman.
Rakentelin tuossa Mustadin ruostumattomaan 34011 1/0 koukkuun tuollaisen Keith Fulsher tyylisen perhon.

Tapsia tässä tapauksessa n. 40 cm ja lusikkana Smedsin 18, (lusikan pituus 18 cm) tuotahan on joskus käytetty perhon edessä paljonkin, pitää kokeilla. Lusikkaa nimittäin saa jälleen.

Oho tais tulla hieman iso kuva.

* Smeds - perho.JPG (3668.19 kilotavua, 4272x2848 - tarkasteltu 1195 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2013, 12:41:46 pm kirjoittanut tatu » tallennettu

E.G.E
Jäsen
*
Poissa Poissa

Aina ei voi saada ei edes joka kerta ♂+♀=♥

« Vastaus #9 : Kesäkuu 11, 2013, 13:56:53 pm »

Itse käytän tuota tatun niksiä avokelalla heitäessä perhoa siiman mitta vaan on noin 20cm ja tulosta on tullu tammerkoskelta kolme kirreä peräkkäin kun vaan löysi otti värin  Iskee silmää

suur kiitos tatulle vinkistä
tallennettu

tatu
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : Kesäkuu 15, 2013, 13:25:58 pm »

Itse käytän tuota tatun niksiä avokelalla heitäessä perhoa siiman mitta vaan on noin 20cm ja tulosta on tullu tammerkoskelta kolme kirreä peräkkäin kun vaan löysi otti värin  Iskee silmää

suur kiitos tatulle vinkistä

Eipä kestä, mukava kuulla, että toimii.
tallennettu

tatu
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : Tammikuu 12, 2016, 17:14:11 pm »

Olen tässä joutessani alkanut sitomaan erilaisia vetoperhoja ja tulevana suvena aion kokeilla oikeen urakalla mikä toimii ja millä virityksellä. Yhtenä vauhdittajana tulee olemaan katko VK flasher, antaa melko hyvää liikettä perholle, ainakin syksyllä kun laiturilta testailin. Onneks ei ollu haukia laiturin alla lymyämässä.
tallennettu

E.G.E
Jäsen
*
Poissa Poissa

Aina ei voi saada ei edes joka kerta ♂+♀=♥

« Vastaus #12 : Tammikuu 17, 2016, 20:06:54 pm »

Mielen kiinnolla jään odottaan kesää et miten toimii tatun uistelut  Iskee silmää
Jospa sitä jälleen voisi kokeilla tatun tehokkaita keksintöjä.
Viime kerran niksillä on noussu useampi kirjolohi tammerkoskelta virppa vehkein.
Itse käytän pientä hopeista lusikkaa ja noin 5cm siima ja siihen houkkutteleva nätti söpö pieni perho tai leechi.
tallennettu

tatu
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : Tammikuu 17, 2016, 20:54:07 pm »

Pitää kertoilla täällä miten uistelut etenee. Hymyilee
tallennettu

Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: