Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 48   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Porin kalavedet.  (Luettu 712394 kertaa)
A.V.
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #50 : Heinäkuu 02, 2011, 23:11:31 pm »

Lähdinpäs kuitenkin vielä kahluuhousuissa meripaikalle. Ilmeisesti sade oli nostanut vedenpintaa sen verran, että parhaille paikoille ei ollut asiaa. Eipä sitten tullut haukiakaan. Yritin vielä vähän toiseslta suunnalta, mutta siellä pohja oli niin upottavaa, etten uskaltanut ottaa kuin pari askelta. Ei olisi mukavaa jäädä ruovikon kekelle jumiin. Täytyy varmaan seuraavalla kerralla kahlata vaikka pesuvadissa...
tallennettu

Igors
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #51 : Heinäkuu 03, 2011, 10:09:34 am »

Käväisin venerannassa veneitä tyhjentämässä.  Kylläpäs olikin vetta tullut varmaan sitten ihan "taivaan täydeltä"  Samalla tietenkin ahvenia yritin mutta aivan puhdas mp-reissu siitä kehittyi.

No, ensikerralla sitten, tai sitten ei.
tallennettu

Vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia. Itselläni vanhuus lähenee mutta viisautta ei ole vielä näkynyt.

Igors
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #52 : Heinäkuu 03, 2011, 18:41:05 pm »

Iltapäivällä uudestaan venerantaan.  Ahvenia ei näkynyt nytkään joten vene vesille ja katsastamaan josko sitten haukia olisi tarjolla.  Ajoin vaihteeksi sumppuun ja siellä vähän huomiota jääneelle paikalle.  Joskus aikoinaan sieltä Samin kanssa heitelessämme tuskin koskaan alle vitosen haukea oltaisiin jääty.

Nyt on ajat hieman muuttuneet ja ikävä kyllä huonompaan suuntaan.  Tosin ilman haukifilettä en nytkään jäänyt vaikka vain parisen tuntia siellä aikaani vietein.  Kokoluokka vain on nykyään huomattavasti pienepää sorttia, mutta ihan kelvollisia ruokakaloiksi kuitenkin.  Nyt on sitten taas tuoretta filettä, josko huomenna ne pistäisin tuulensuojaan.
tallennettu

Vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia. Itselläni vanhuus lähenee mutta viisautta ei ole vielä näkynyt.

Igors
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #53 : Heinäkuu 04, 2011, 17:47:15 pm »

Päivällä taas ahvenien perässä.  Ensin joen rannalla ja kun sieltä sain saaliiksi vain tyhjiä olutpulloja ja-tölkkejä (pantillisia  Iskee silmää ) niin vaihdoin Reposaaren sillanpieleen.  Yksi vanha ukkeli siellä jo ennestään istui.  Kertoi että eilen oli tullut ihan mukavan kokoista ahventa pohjaongella, mutta tänään oli hieman hiljaisempaa ja juuri nyt keskipäivällä syönti oli täysin tyssännyt.

Ei sieltä sitten minullekaan mitään tullut, tosin en kauaa siellä viihtynytkään kun ei ollut mato-onkea mukana.  Varmaan tässä viikon sisällä saan veneen sinnepäin hieman lähemmäksi noita kuha- ja ahvenpaikkoja, joten eiköhän se siitä vielä iloksi muutu.
tallennettu

anssal
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

Lusikkamies(joka suhteessa)

« Vastaus #54 : Heinäkuu 06, 2011, 23:58:16 pm »

Vihdoin ja viimein pääsin sitten lähtemään ahvenpaikalle kylänrantaan. Oikein puolituntia ennen auringonlaskua. On se vaan ihme juttu ahventen kanssa tuo aurinko ainakin tietyissä paikoissa. Saman tien kun aurinko laski, loppui kalojen tulo aivan täysin.  Tusinan verran kerkesin raitapaitoja saamaan ennen syönnin loppumista.

Koko oli mukavaa lukuunottamatta muutamaa pienempää jotka juuri ja juuri olivat saanet 2 koon vibraxin suuhunsa. Mukavaa oli kuitenkin todeta ahventen vielä rannassa olevan ja huomenna päiväsaikaan tarttis uudestaan päästä kokeilemaan.

Joskohan löytyisi muutama tunti perheenisän roolin välissä, kun erään kalatoverin huomiselle tarjoaman koko päivän kalareissun joudun jättämään väliin  Cool Kaipa saa sitten hammasta purren lukea raporttia kauheasta kalasaaliista. Nooh, elämä on  Näyttää kieltä
tallennettu

Lapsi ja kala...molemmat saadaan!!!!

anssal
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #55 : Heinäkuu 07, 2011, 21:05:14 pm »

Noniin tulipahan sitten päästyä ahvenia hakemaan ja kirjaimellisesti hakemaan.

16.00 päästiin rantaan emännän kanssa laatuaikaa viettämään, anopin vahtiessa jälkikasvua. Ensimmäisillä heitoilla molemmilla mukavan kokoiset ahvenet heti kiinni. Mukavasti alkoi reissu ja lupaavasti. Ihmisiä oli mattoja pesemässä matonpesupaikalla, joka siis sijaitsee kylänrannassa, mutta ei ole meressä. Lapsia oli uimassa lastenrannassa ja aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta. Vaimo oli hyvällä päällä ei mussuttanut eikä mäkättänyt vaan oli hiljaa ja keskittyi kalastukseen Iskee silmää
Ahventen kalastus on hänenkin lempikalastustaan niin jigeillä kuin lipoillakin. Noh nyt loppui fiilistely Hymyilee

Kalaa tuli tasaseen tahtiin ja hieman keskikooltaan vauraampaa kuin viime reissulla. Monet kävivät juttelemassa et joo tosta on joku kyläläinen saanut ahvenverkoilla kauheita saaliita ihan lähistöltä, mutta että tästäkin noin paljon ja isoja....

Useampia kaloja tuli nostettua kunnes väki hieman rannassa väheni ja pääsimme hieman vaihtamaan paikkaa.... sitten alkoi aivan uskomaton ylensyönti, siis sellainen etten ole hetkeen nähnyt ja ahvenia olen kuitenkin varmaan eniten elämässäni kalastanut.

Kalaa tuli ihan niin paljon kun jaksoi kalastaa. Sitä tulikin mukava mökkeilevä vanha pariskunta ihmettelemään. Istuivat siinä vieressä ja jutteli mukavia jne. Päivittelivät, että täytyisiköhän heidänkin tulla viellä illalla ongilla kokeilemaan. Siinä vaiheessa päätimme emännän kanssa, että jaamme kernaasti saalistamme heille savuahvenet.

Noh sitten rupesi porukkaa taas tulemaan enemmän rannalle ja päätimme lähteä perkuuhommiin kotioon. Sen verran tuli kalaa, että sai kerrankin oikein valkkailla sopivan kokoisia kaloja. Kokonaisuudessaan 5 kiloa ahventa tuli otettua, joista savuahvenet mukavalle vanhalle parille, savuahvenet minun vanhemmille ja file ahvenet meille kalastajille.

Ahvenia tuli siis reiluun kahteen tuntiin varovasti sanoen 100 kpl. Useampia 300 gr kaloja (suurimmat emännälle) ja silppukoon kaloja vain muutamia.

En siis päässyt tänään merelle, mutta kyllä tuo mukava reissu LAATUAJAN parissa helpottaa oloa. Perään vielä muutamat kuvat.

* IMG_01601.JPG (642.93 kilotavua, 860x1151 - tarkasteltu 792 kertaa.)

* IMG_01681.JPG (389.36 kilotavua, 860x642 - tarkasteltu 773 kertaa.)
tallennettu

Igors
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #56 : Heinäkuu 07, 2011, 21:26:42 pm »

Onnittelut anssal mukavan kokoisesta ahvensaaliista.  Olin itsekin tänään kalassa. T4KE:n kanssa siirsimme ensin veneen toiseen venepaikkaan joka on Mäntyluodossa ja huomattavasti lähempänä noita kuha ja ahvenpaikkoja. Paikkahan on Jyrzen, mutta jäänyt Jyrzeltä toistaiseksi käyttämättä, kiitos Jyrze.

Käytimme aika ison aikaa tutustumalla eri paikkohin joissa en ole ennen käynyt.  Kaloja tuli tiputellen sieltä täältä mutta mitään ihan oikeaa saalista ei nyt tullut.  Valikoimaa kyllä oli mm.  hauki, ahven, turpa, kiiski, säynäs ja olikohan vielä jokin muukin.

Melkoisella varmuudella harjoitukset jatkuvat huomenna.
tallennettu

Igors
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #57 : Heinäkuu 09, 2011, 10:37:38 am »

Eilinen ilta, oikeastaan yömyöhäiseen tämän päivän puolelle, meni jälleen kalastuksen merkeissä.  Reposaaren sillan tuntumasta tuli ahvenia haettua.  Juu, ihan oikein kirjoitettu ahvenia hakemassa.  Alku ei tosin hyvältä näyttänyt kun viitisen paikkaa olin kokeillut ja saldo näytti pelkää nollaa.  Siitäkin huolimatta että mukana oli nyt sitten takuuvarma pohja-onki.

Viimekertaiselta "haukipaikalta" sitten muutama hauki käväisi veneessä ja tulipahan turpaakin, tosin vain yksi.  Siirryin sieltä sitten edelleen hakemaan niitä ahvenia ja ankkuroin veneen.  Tuskin olin saanut pohja-onkea vedessä liotettua minuuttiakaan kun jo ahven nappasi kastemadon, onneksi siinä oli minun ongenkoukkuni sisällä.  Siitä se juhla sitten alkoikin.  Ahventa tuli jatkuvasti.  Ajattelin kokeilla toisella vavalla jigiäkin mutta ei sillä mitään menekkiä ollut ja jatkuvasti jouduin sen jigin kelauksen lopettamaan kun pohja-ongessa vapa tärisi.

Pohja-ongessa tuntui sitten olevan se oikea päivän väri joten jätin jigin sitten rauhaan ja keskityin vain ja ainoastaan tuohon luomuruokintaan.  Mitään punnittavan kokoista eivät ahvenet olleet, mutta eivät onneksi olleet mitään "miljoona-ahvenia" eikä ihan pikkusilppua vaan sellaista perusahventa.  Eipä ole hetkeen minulla käynytkään niin että ei tarvinnut sentään ihan kaikkia pikku ahveniakaan ylös ottaa, sen verran niitä rupesi tulemaan.   Virnistää Virnistää

Kastemadot loppuivat sitten siinä kymmenen aikoihin joten olikin sopiva aika aloittaa kuhan pyytäminen.  Olin varautunut vetämään kolmea vapaa, kahdelle oli jopa telineetkin.  Kyllä tuo vetouistelu minun mielestäni on aika passiivista hommaa.  Siinä sitten vain istuin ja ihmettelin kun kaloja ei kuulunut.  Veneitä kyllä siellä pyöri joten on sieltä niitä ainakin joskus saatu.

Sitten kesken kaiken miettimmisen yksi vava niiasi pikkaisen.  Kuhahan siellä oli, pituutta kokonaiset 35 senttiä.  eipä tullut pieneen mieleenkään moista ottaa vaikka pituutta hieman enemmän olisikin ollutkin.  Kyllä kuha täytyisi olla ainakin 45 senttiä pitkä ennenkuin siitä mitään ihmeempää filettä saisi.  Reilut parisentuntia siellä puksuttelin muutama tärppi vielä oli saaliina ja yksi pieni kuha käväisi veneessä.

Reposaaren sillan ja aallonmurtajan välinen alue oli pirun roskainen, jatkuvasti kaikenlaista pinnalla kelluvaa röhnää tarttui vaappuihin.  En siellä sitten kauaan viitsinytkään olla vain roskia putsaamassa vaan rupesin polttamaan karstaa moottorista.

Suoraan sanoen olen pirun tyytyväinen reissuun.  Nyt on sitten jo "alkuvarasto" ahvenfilettä ja aivan varmasti lisää on tulossa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2011, 11:41:32 am kirjoittanut Igors » tallennettu

anssal
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #58 : Heinäkuu 09, 2011, 20:06:13 pm »

Tytöt halusivat kylänrantaan kastelemaan varpaitaan niin meikäläinenhän tietysti sitten virvelin kera mukaan. Puolisen tuntia kerkesi ainoastaan heittelemään, mutta kyllä ne ahvenet siellä vielä on  Virnistää Hieman oli pieniä, mutta sai sentään jotain kotiin tuomistakin. Tarttis varmaan ruveta pakkasta täyttämään, kun tähän asti kaikki ahvenet ovat menneet samantien suihin.

Mukavaa oli taas hetki hengähtää merituulen ääressä ja kaikkos krapulakin ihmeellisesti....
tallennettu

Igors
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #59 : Heinäkuu 09, 2011, 20:26:02 pm »

Laita fileiksi.  Itsekin laitoin kaikki, pienemmätkin fileiksi ei vie isoa tilaa pakkasessa.  Minulla osasta kyllä tuli niin pientä filettä että ei kaupasta koskaan sellaisia löydy, mutta minun kyllä täytyy kaikki talteen saada.  Tosin ajattelin vielä merellä, kun niitä sain että pienemmät savustaisin.  Kun tuntuu niitä sieltä venerannastasi jatkuvasti löytyy niin talteen vain, ikävä kyllä voi joskus loppua. Vielä kun laittaa erikseen sopivia annospusseja niin onpahan sitten mitä ottaa.  Muutenkin on ihan järkevää jalostaa noita mahdollisimman pitkälle mikäli "joutuu" niitä pakkaseen laittamaan.  

Huomenna varmaan taas ilta/yökeikka ahvenien perässä.  Iskee silmää Oli muuten merivesi täysin kirkasta kunhan ajoi hetken matkaa ulkomerelle.  Kyllä tuo Mäntyluodon ruoppaus nähtävästi sitten aiheuttaa vain tuon kotilahteni sameutumisen.
tallennettu

anssal
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #60 : Heinäkuu 10, 2011, 11:06:07 am »

Laita fileiksi.  Itsekin laitoin kaikki, pienemmätkin fileiksi ei vie isoa tilaa pakkasessa.  Minulla osasta kyllä tuli niin pientä filettä että ei kaupasta koskaan sellaisia löydy, mutta minun kyllä täytyy kaikki talteen saada.  Tosin ajattelin vielä merellä, kun niitä sain että pienemmät savustaisin.  Kun tuntuu niitä sieltä venerannastasi jatkuvasti löytyy niin talteen vain, ikävä kyllä voi joskus loppua. Vielä kun laittaa erikseen sopivia annospusseja niin onpahan sitten mitä ottaa.  Muutenkin on ihan järkevää jalostaa noita mahdollisimman pitkälle mikäli "joutuu" niitä pakkaseen laittamaan.  

Huomenna varmaan taas ilta/yökeikka ahvenien perässä.  Iskee silmää Oli muuten merivesi täysin kirkasta kunhan ajoi hetken matkaa ulkomerelle.  Kyllä tuo Mäntyluodon ruoppaus nähtävästi sitten aiheuttaa vain tuon kotilahteni sameutumisen.

Juu fileitä on mulla ollut myös muutamia pakkasessa. Fileitä ajattelin just noin laittaakin sopiviin annosmääriin. Eihän siitä mitään tulisi jos vaikka 1 kiloa fileitä löisi samaan pussiin isoksi köntiksi. Siinä olis yrittämistä sitten kun ei tarvitsisikaan kuin vain 400 gr.

Täytyisiköhän sitä sitten ensimmäistä kertaa elämässä oikein hamstrata kalaa ja lyödä lähes kaikki pakkaseen mitä sieltä tulee (tai siis jos tulee)!?!!
tallennettu

Igors
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #61 : Heinäkuu 11, 2011, 15:30:45 pm »

Eilinen ilta jälleen merellä.  Ahvenia, ahvenia  ja kuhaakin koittamassa.  Tein sitten jo kotona valmiiksi kolmekin pohja-onkea.  Yksi normaali pohja-onki ja sitten kaksi hieman tuunattua.  Toiseen tuli perinteisen ongenkoukun lisäksi putkiperho ja toiseen myöskin tavallisen ongenkoukun lisäksi ongenkoukku johon pujotetiin jigi.

Perinteinen paikka oli tyhjä, kaloista meinaan.  Paikasta "mistä ei koskaan ole haukia saatu" tuli jälleen yksi pikkuhauki ja kun ahvenia ei näkynyt niin ajoin suoraan viimekerralla hyväksi koettuun paikkaan.  Enkä turhaan ajanutkaan.  Ahvenia ei tullut ihan viimekertaista määrää mutta kokoluokka oli hieman suurempi, joten hyvä niin.  Taitaa muuten olla aika suosittu paikka sillä illan mittaan sinne lähituntumaan kerääntyi viitisen venettä ahvenia hakemaan.

Ahvenia tuli kaikilla pyydyksillä, niin putkiperhoon kuin pohja-ongen jigiinkin vaikka ihan oikea kasiainen olikin siinä kymmenen sentin päässä jigistä.  Mukanani oli parisenkymmentä kastematoa ja ne kyllä loppuivat liian pian.  Tarkoitushan oli jälleen illanviettoa jatkaa yöllä kuhia kiusaamassa mutta nyt jouduin kyllä valoisaan aikaan vetohommiin.

Ei oikein vieläkään tunnu minun lajiltani tuo vetouistelu.  Tosin voinee tilanne muuttua josko ihan asiallisen kokoisia kuhia rupeaisi veneeseen tulemaan.  Eilen käväisi kaksi ei mitallista kuhaa veneessä ja yksi oikein makea tärppi.  Ajelin ihan kaikessa rauhassa kun yht'äkkiä kelasta lähti siimaa aika vauhtia. Kurkkasin heti kaikuluotaimen näyttöä ja ei siinä pitänyt mitään matalaa olla.  Tempaisin vavan käteeni ja omasta mielestäni tein ihan asiallisen vastaiskun mutta ... ei siellä sitten enää ketään ollutkaan.

Veneitä siellä oli jälleen useampia pyörimässä joten ihan asiallisella paikalla varmaan olin.  Sitten kännykkä ilmoitti tekstiviestin saapuneen.  Anssali siinä kyseli josko lähtisin  aamutuimaan ahvenia jallittamaan.  Olin myyty siinä paikassa, pitäkää tunkk eikun kuhanne, minä lähden ahvenia fileroimaan, jottei kovin myöhäiseen mene ja aamulla kello soittamaan.

Ehdein sitten vielä valoisaan aikaan ahvenet fileiksi jalostaa.
........
Aamuvarhaisella sitten Anssalin kanssa "yksityisrantaan" ahvenia hakemaan.  Alku ei kovinkaan lupaava ollut, tosin anssali muutamia ahvenia sai mutta minulla oli vasta kaksi ahventa kun anssalilla oli jo kymmenkunta.  Testailin sitten vähän kaikennäköisiä lippoja ja pikkuvaappuja sekä jigiäkin niille tarjosin.

Sitten löytyi se oikea. Lipallinen kumikala rupesi niittämään ahvenpopulaatiota.  Olihan se aika juhlaa kun taisi neljä tai viisikin heittoa peräperää tuoda ahvenen tullessaan. Ansallilla sama laulu monta heittoa peräjälkeen siten että ahven tulla tupsahti. Aikalailla omituinen oli tuo kalojen saanti.  Lipan piti heittää venevalkaman vastarannalle ja siellä sitten viiden metrin kelauksen jälkeen joko ahven oli kiinni tai sitten loppumatkan sai kelata tyhjää.  Venevalkaman leveys oli sitä luokkaa että oikein voimalla kun kiskaisi niin lipan sai juuri lentämään vastakkaiselle puolelle.

Yhtään kalaa ei tullut muualta kuin kelaamalla tuon noin viitisen metriä.  Enpä ole moiseen seikkaan törmännyt.  Eipähän tuolla seikalla mitään väliä sitten olut sillä kalaa tuli suoraan sanoen julmetusti. Tuon aamupäivän aikana saimme yhdeksän kiloa ahvenfileen raaka-ainetta.  Ei hassumpaa.  Nyt on nuokin kaikki minun saamani jalostettuna.  Yhtään mörköahventa ei näkynyt mutta muuten kokoluokka oli aika sopivaa jopa fileiksi vetää.

Kiitoksia anssali olipa oikein mukava reissu.
tallennettu

anssal
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #62 : Heinäkuu 11, 2011, 15:55:54 pm »

Joopa joo nyt on porilaisen urheilukalastuksen grand old man:kin saanut ahventa jo lähes yllin kyllin.... uskon vielä silti säilöissä olevan tilaa fileille... Kyllä sitä on pakko mainostaa, että on tuo ahven mun mielestä urheilukalastajan ykkönen näin kesäkuumilla. Ruokakalana suomen aatelia siitä ei pääse mihinkään, hyvällä ahvenpaikalla/parven tullessa paikalle tapahtumat eivät jää siihen yhteen vaan koko ajan tapahtuu jotain.... sekä tietenkin niiden taisteluhalukkuus: 300-400 gr ahvenen kanssa saa ihan tosissaan tehdä töitä pienkalustolla, joita tulee käytettyä ahvenjahdissa. Puhumattakaan joistain + 500gr ahvenista... oman enkka-ahveneni tulen varmasti muistamaan pitkään, rapiat 700 gr ja ei pystynyt mitään tekemään pienehköillä vehkeillä kun kala päätti lähteä eri suuntaan kuin minua kohden.

Ahventa on tässä nyt tullut viime aikoina hehkutettua, ehkä osittain sen takia kun allekirjoittanut on päässyt osalliseksi hienoista saaliista ja hyvänmakuisesta kalasta. Ai niin yksi primitiivinen näkökanta vielä tähän kyseiseen kuninkaalliseen kalaan  Virnistää Virnistää Jos vertaa vaikka hauen kalastukseen niin mikäli olisi hyvä haukireissu ja tulisi 20 ruokahauki-kokoista kalaa niin kuka hullu nuo kaikki ottaisi ja söisi?Huh Ei kukaan sanon minä, mutta jos saat 20 ahventa vaikka 200 grammaisia niin mikäs sen alkuvoimaisempaa kuin se tosi-asia, että isäntä tuo kotiinsa itse pyydettyä kalaa josta saa perhe juhlallisen hyvän aterian?!?! Cool

Niin nyt menee jo pikkasen OT, mutta toivottavasti sallitaan myös pienoinen hehkutus hienoista kokemuksista, joita ainakin itse vilpittömästi muillekin toivoo..

Niin ja aamupäivän reissusta Igorsin kanssa.... Kalaa tuli silloin tällöin samaan tapaan kuin viime torstaina, mutta aivan samanlaista tykitystä ei kuitenkaan ollut.. Igorsin kumikala oli kyllä loppu-reissusta tosi toimiva uiste ja sen piikkiin pistetäänkin kalatoverin reilu pari kiloa isompi saalis  Pyörittää silmiään

Mukavaa oli jakaa hieno aamupäivä samanhenkisen kalastaja-ukon kanssa ja kiitos siitä. 9 kiloa ahventa lipoilla 6 tuntiin rannalta käsin... keskikoko n 150-200 gr. Ei ihan joka päiväistä varmaan kenellekään... Peace and out  Virnistää
tallennettu

allu_
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #63 : Heinäkuu 11, 2011, 17:58:24 pm »

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että ahven on yksi parhaista ruokakalaoista. Urheilukalana se ei mielestäni ole kotoisin juuri mistään. Kesällä tietenkin niitä on kiva napsia kun ei juuri muutakaan ole mutta sesonkiaikana hauki vie urheilukalana ahventa 100-0. Kalat voivat hauestuksessa olla todella isoja ja syksyllä niissä kyllä riittää virtaa. Keväällä ennen kutuahan ne ovat hiukan laiskoja välillä. Kyllä ahvenkin kokoonsa nähden hyvin taistelee mutta minkäs teet kun 7000g hauella on hiukan eri massa kuin 700g ahvenella...
tallennettu

anssal
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #64 : Heinäkuu 11, 2011, 18:54:34 pm »

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että ahven on yksi parhaista ruokakalaoista. Urheilukalana se ei mielestäni ole kotoisin juuri mistään. Kesällä tietenkin niitä on kiva napsia kun ei juuri muutakaan ole mutta sesonkiaikana hauki vie urheilukalana ahventa 100-0. Kalat voivat hauestuksessa olla todella isoja ja syksyllä niissä kyllä riittää virtaa. Keväällä ennen kutuahan ne ovat hiukan laiskoja välillä. Kyllä ahvenkin kokoonsa nähden hyvin taistelee mutta minkäs teet kun 7000g hauella on hiukan eri massa kuin 700g ahvenella...

Totta kai eri massa, mutta ne välineet ne välineet... jos heittelet heinäseiväs jerkkivavalla haukea niin se on aivan sama mikä massa siellä toisessa päässä on.(jos hieman karrikoidusti asian ilmaisee) Jos taas suhteuttaa hommaa niin onhan kilon ahvenella ja kilon hauella taistelussa eroa jonkin verran.

Summa summarum: välineistö on kaiken A ja O. Haukikin on tosiaan urheilukalana loistava kun on välineistö kunnossa.

Ps. niin ja niinkuin laitoin niin KESÄKUUMILLA. Kyllä Hauet on aika kaukana esim. Lohi, Taimen jopa Kirjolohi.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2011, 18:57:19 pm kirjoittanut anssal » tallennettu

allu_
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #65 : Heinäkuu 11, 2011, 19:03:34 pm »

Totta kai eri massa, mutta ne välineet ne välineet... jos heittelet heinäseiväs jerkkivavalla haukea niin se on aivan sama mikä massa siellä toisessa päässä on.(jos hieman karrikoidusti asian ilmaisee) Jos taas suhteuttaa hommaa niin onhan kilon ahvenella ja kilon hauella taistelussa eroa jonkin verran.
Ps. niin ja niinkuin laitoin niin KESÄKUUMILLA. Kyllä Hauet on aika kaukana esim. Lohi, Taimen jopa Kirjolohi.

Ei itseasiassa ole... Kyllä metrinen kovat väännöt antaa oli sitten käytössä jerkkivapa tai normaali haukivapa. Se, että vapa on jäykkä, ei suinkaan tarkoita sitä, että kala samantien luovuttaa taistelun heti tärpin jälkeen... Ei todellakaan. Toi pitää kyllä paikkansa että kilon ahven taistelee kovemmin kuin kilon hauki. Itse vertaisin kilon ahvenen taistelua n. 2,5-3kg haukeen.
tallennettu

anssal
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #66 : Heinäkuu 11, 2011, 19:09:38 pm »

Ei itseasiassa ole... Kyllä metrinen kovat väännöt antaa oli sitten käytössä jerkkivapa tai normaali haukivapa. Se, että vapa on jäykkä, ei suinkaan tarkoita sitä, että kala samantien luovuttaa taistelun heti tärpin jälkeen... Ei todellakaan. Toi pitää kyllä paikkansa että kilon ahven taistelee kovemmin kuin kilon hauki. Itse vertaisin kilon ahvenen taistelua n. 2,5-3kg haukeen.

No ei tietenkään, mutta siihen päälle isot kelat ja vahvat siimat. Kyllähän se on aivan eri asia kuin kevyemmillä välineillä ja erilainen on myös väsytys.... mutta kyllähän jokainen itsessään tietää parhaiten mikä on ja mikä ei, jokainen saa myös itse päättää mitä kalastaa ja millä.  Virnistää Peace and out  Cool
tallennettu

jabala
Yleisvalvoja
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #67 : Heinäkuu 11, 2011, 20:59:35 pm »

Sunnuntaina tuli heitettyä kierros Porin vesillä jigiä uitellen, ahven ja kuha mielessä. Täytyy sanoa, että ei ole yhtä huonoa reissua tullut heitettyä vielä tähän mennessä. Kalat totaalisen hukassa normaaleilla paikoilla, ylös tulleet jäivät kahteen ahveneen ja tusinaan pikku pusuun. Kaiken huippuna löytyi tutuilta vesiltä uusi kivi keskeltä selkää, onneksi vauhtia ei ollut kuin nimeksi joten vauriot jäivät pieneen koloon moottorin evässä. Siinä mielessä vaan outoa, kun kaiussakaan ei kerinnyt näkemään mitään muutosta pohjan muodossa, yllättäin vaan pamahti. Noh, eipä sitä 15v aikana ihan joka neliömetriä pysty merestä ajamaan veneellä....
tallennettu

OssyS
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #68 : Heinäkuu 13, 2011, 12:20:21 pm »

Kuten tuossa ennen juhannusta uhosin että jussin jälkeen pääsen kalaan, niin myös kävi.

Pari kertaa olen Luvian vesillä ollut, tutuissa kalaisissa paikoissa pörrännyt, mutta molempina kertoina puhdas MP-reissu.
Viisi vuotiaan serkkupoikani kanssa oltiin viimeksi, ja poika kalasti ongella ja minä virvelillä. Ensin ei evääkään, mutta yhdelle matalikolle päästyämme alkoi onkeen käydä ahventa oikein urakalla. Mitään isoa ei tullut, eikä oikeastaan yhtään sellaista syötävää, mutta poika oli niin innoissaan että lähdettiin vielä kiertämään muita paikkoja. Saaristoa koluttiin läpi, mutta meikäläisen virveliin ei käynyt muu kuin levä.
Kotiin mentäessä ajettiin veneellä vielä yhteen sunttiin, josta poika nappasi vielä muutaman affenan.

Sikäli serkun puolesta ihan onnistunut reissu, ja minullekin kun sain katsella kun poika oli onnesta soikea Hymyilee
tallennettu

Igors
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #69 : Heinäkuu 15, 2011, 09:26:37 am »

Tulipahan sitten eilenkin illalla tehtyä äkkilähtö Ahvenien perään.  Kun noita himottuja kaloja  Virnistää  on jo sentään jonkinverran saatukin, niin nyt sitten tein sopimuksen itseni kanssa että kaikki pienet takaisin ja mukaan vain sellaiset joita viitsii ihan oikeastikin fileksi laittaa.

Mukaan jälleen pohja-onget ja vajaa kolmisenkymmentä kastematoa.  Tietenkin sitten lippaa ja jigiä sekä kuhia varten omat setit mukaan.  "Perinteinen paikka" antoi kyllä kalaa mutta kun laatu oli särkeä ja ne kyllä saivat matokipalleni aika tuhoisaa jälkeä joten siirryin viimekertaiseen paikkaan.  Matkalla tosin paikasta josta "ei koskaan ole haukia saatu" tulla tupsahti pari ahventa, olivat tosin pieniä ja saivat nyt sitten jatkaa matkaansa.

Varsinaisella kalapaikalla, jossa muuten sain nyt sitten koko ajan yksin olla, alkoikin eri meininki.  Pohja-onki oli jälleen loistavassa vireessä ja mikä parhainta, ahvenien kokoluokkakin oli jälleen edellistä suurempi.  Yritin siinä aina välissä jigiäkin niille tarjota, samanaikaisesti kun pohja-onki oli pyytämässä.  Tulipa jigiin oikein kunnon tärppi ja hetken jo ajattelin ahvenenkkani menevän uusiksi.

Kuhahan sieltä veneeseen tuli.  Pikainen mittaus näytti lisäksi mitallisen olevan joten hetken pähkäily, mukaan vai ei. Kun tuota mittaa ei kuitenkaan ollut kuin nelisenkymmentä senttiä, niin takaisin kasvamaan.  Mukavaa siellä oli yksinään jopa hieman minulle vauraampia ahvenia onkia.  Otin oikein kuvankin vaihteeksi kolmosista jotka olivat lähes kaikki samanpainoisia.  Ei mitään kovinkaan isoja, mutta minun saamakseni  Iskee silmää ihan isokokoisia. Painoa kaikilla noin 400 grammaa joten ihan mukavia fileitä noista saa jalostetuksi.

Kastemadot loppuivat jälleen hieman kesken, osasyynä varmaan särkiparvi joka myöskin löysi tiensä sinne. No, olihan noita kookkaimpia jo aika läjä kotiinvietäväksi.  Ihme homma ainakin minulle tuntui olevan se, että särjet aika hanakasti kävivät jopa putkiperhoon kiinni.

Sitten se "pakollinen" muutama kierros vetämällä kuhaa.  Kaksi mitallista kävi veneessä ja saivat jatkaa matkaansa. Pituutta parisen senttiä yli neljänkymmenen joten eivät minun mielestäni olleet ottamisen arvoisia.  Puksuttelin sitten kotiinpäin vetäen kahta vaappua mutta kyllä kalantulo oli jo loppunut.

Nyt sitten noita minulta kauan kadoksissa olleita ahvenia rupeaakin olemaan. Johtunee varmaan siitä että Jyrze tuon oman venepaikkansa minulle haltuun antoi. Eipä omasta rannasta montaa kertaa olisi viitsinyt  tuonne ajaa.

Vanhan kansan viisaus sanoo että ruokahalu kasvaa syödessä, joten eipä taitanut vieläkään viimeinen reissu ahvenien perässä olla.

* 007.JPG (157.27 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 783 kertaa.)
tallennettu

Lastunen
Vieras
« Vastaus #70 : Heinäkuu 15, 2011, 09:37:18 am »

Komeita affenia. Hienoa että papparainen on löytänyt viimein kadoksissa olleet ahvenet ( ja kuhat). Saman löydön on tehnyt nyös useampi foorumilainen, hyvä hyvä. Oiskohan viime kesän eksoottisilla hellejaksoilla mitään tekemistä ja ei se tämäkään kesä mikään kylymä oo ollut. 400g alkaa olemaan jo todella mukavan kokoista kalaa, etenkin jos se ei jää sihen yhteen, vaan kaloja saa useammankin mukaan.
tallennettu

OssyS
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #71 : Heinäkuu 17, 2011, 14:26:01 pm »

Eilen tuli tehtyä parin tunnin visiitti Noormarkkuun koskille, ja pari koskihaukitärppiä, eikä mitään ylös asti.

Tänään on tullut jo lakattua vanhat jerkit uudestaan, ja nyt olisi tarkoitus suunnistaa Luvian saaristoa kiertämään, ja toivotaan että tänään sitten vihdoin nousisi se kauden avauskala, kun tuo kausi tuli vasta aloitettua pari reissua sitten  Pyörittää silmiään

Syksyllä meinaan busterin heittää traileriin, ja alkaa lanaamaan Pihlavanlahtea kuhan ja ison hauen toivossa.
tallennettu

A.V.
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #72 : Heinäkuu 17, 2011, 18:31:53 pm »

Eilen ja tänään käytiin taas appiukon kanssa tyhjentämässä kylänrantaa ahvenista. Eilen olimme aamupäivällä puolisentoista tuntia rannassa ja ahvenia nousi 2,5 kiloa. Ahventen lisäksi appiukko sai ruokahauen. Kirkkaat lipat pelittivät taas ja kalat olivat totutusti ruovikkorannan tuntumassa hieman syvemmässä vedessä. Ilma oli pilvinen ja vähän sateli ja ahvenet ottivat erittäin hanakasti uistimiin. Tänään oli vähän hiljaisempaa. Laitoimme ensin paatin mereen ja koetimme vähän onneamme haukivesillä, mutta ei tärpännyt. Sen jälkeen heittelimme hiukan aikaa rannassa ja ahveniahan sieltä taas tuli. Syönti oli varovaisempaa, mutta keskikoko oli ihan kohtalainen, 150 ja 200 gramman väliltä.
Rupesin pohtimaan, että miten tuolla rannassa aina riittää ahvenia. Päättelyketjuni johti siihen lopputulokseen, että parvi ei ole paikallinen, vaan ahvenet tulevat muualta tuohon rantaan syömään. Melkein kaikkien yksilöiden mahat olivat tyhjät, joten voisi olettaa, että kylläiset ahvenet lähtevät taas turvallisempaan syvään veteen. Mene ja tiedä...
tallennettu

Igors
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #73 : Heinäkuu 17, 2011, 18:49:56 pm »

Koittakaas pojat hätistellä niitä hieman tänne minunkin venevalkamaani kohti.  Virnistää  Eihän tuossa olisi (linnuntietä  Iskee silmää ) pitkää matkaa. Käväisin tänään omassa venevalkamassa, joka on muuten lähes samantapainen ja aikalailla samantyylisen rannanmuodostuksen omaava. Ei ollut yhtään ahventa liikkeellä.   Vihainen

Sain sitten ihan kaikessa rauhassa testailla uusinta hankintaani:  Uusi vapa jolla pitäisi saada 5 grammainen lippakin lentämään, siihen 1500 sarjalainen kela ja nyt sitten vielä siimakin vain 0.10 paksuutta.  Ihan kiva tuota oli testailla mutta olisihan se ollut mukavampaa josko ihan kalojen kera tuota testiä olisi saanut suorittaa.

Varmaan sitten kunhan taas olen veneellä liikkeellä niin tuokin pulma ratkeaa ja saan ihan oikeaa tuntumaa tuohon hankintaan.
tallennettu

anssal
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #74 : Heinäkuu 17, 2011, 20:47:15 pm »

Hehe.... tutulta kuulostaa nimittäin just tulin kirjoittamaan viestiä: 11 HEITTOA 8 KALAA JA 2 KARKUUTUSTA.

Emäntä ja vanhempi tytär halusivat liottamaan varpaitaan ja minä tietysti mukaan ja kuin vahingossa oli virveli autossa  Virnistää Virnistää

Eli siis 11 heittoa kerkesin heittämään kunnes perheen pienin hermostui ja jouduin lopettamaan kalastuksen. Ahvenista 6 otin mukaan ja 2 oli varmaan vain 100 grammasia joten heitin ne takas kasvamaan. On tuo aika sairasta kun 11 heitosta ainoastaan 1 oli tyhjä....

Kaikilla myös mahat tyhjät. Verkottajien kanssa vaihtanut kuulumisia siinä rannassa ja ahveniahan he siitä hieman ulompaa verkkoihinsa saavat, joten tuo A.V:n teoria varmasti on se oikea. Ahvenat tulevat syömään siihen rantaan joka on täynnä pikkukalaa ja sitten lähtevät ulommas merelle ruokaansa sulattelemaan.

Peruskuva perään.

ps. kyllä noita igorsinkin rantaan riittäisi ja muuten igors noi kalat tuli siitä sun paikasta ja aivan kaislikon vierestä toiselta puolelta venevalkamaa.

* IMG_0180.JPG (589.73 kilotavua, 960x1285 - tarkasteltu 809 kertaa.)
tallennettu

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 48   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: