Sivuja: 1 ... 44 45 [46]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Porin kalavedet.  (Luettu 596259 kertaa)
igorss
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #1125 : Elokuu 02, 2019, 09:57:37 am »

Pitkästä aikaa vaihteeksi rannalle ahvenia hakemaan.  Oli rantatien loppupäähän ilmestynyt uusi liikennemerkki joka kielsi autolla ajon rantaan asti.  Minua se ei koske kun minulla on siellä venepaikka. Reilun tunnin siellä aikaani kulutin ja saaliiksi tuli ihan sopivasti kuusi ahventa.  Kaksi muuta kalamiesta siellä oli ja he pyydystivät kaloja jigillä kun taas minä heittelin vain lippaa.  Jigi tuntui olevan hieman parempi.

Ahvenet on nyt fileenä ja seuraavaa reissua rantaan ei ole nyt suunnitelmissa.  Muistaakseni viimevuonna kesäaikaan pyydystetyillä ahvenilla oli lievä mudanmaku joten varmaan syksymmällä vesien viiletessä on parempi talven varalle niitä ahvenia hakea.
tallennettu

Vanhuus yhdistettynä viisauteen on vain sanonta, ei fakta

igorss
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #1126 : Elokuu 18, 2019, 15:46:48 pm »

Aika hiljaista on täällä ollut.  Itse olen käynyt kolme kertaa rannassa ahvenia hakemassa. Vajaa parisen tuntia on riittänyt siihen että kuutisen ahventa on mukaani lähtenyt. Tosin nyt viimeksi tuohon ei aikaa mennyt edes tuntiakaan.  Itse olen lopettanut kalastuksen siihen kun tuo määrä riittää kahdelle ihmiselle yhdeksi ateriaksi.  Tänään sitten vaihteeksi merelle haukia hakemaan.

Ajoin suoraan ahvenkiville ja uskokaa tai älkää mutta ensimmäinen heitto ja hauki kiinni.  Ei siinä kauaa nokka tuhissut kun kolme haukea oli jo veneessä.  Sellainen kutina jäi että niitä sieltä olisi vielä lisääkin tullut mutta kun nuokin pitää fileroida ja hauki ei ole mikään suosikkikalani siinä hommassa.  On meinaan niin pirun  limainen kala fileiksi laitettavana.  Sitten vielä nuo kaksipäiset ruodot sieltä keskemmältä fileestä ei vieläkään tahdo ihan mailman helpommalta hommalta tunnu poistettaessa.

Huomenna sitten haukifilettä ruokapöydässä ja loput vakuumissa pakkaseen talven ruokailua odottamaan.

Lähes koko aikani on mennyt metsiä samoilemassa.  Ihan pelkästään puita en ole ollut siellä halailemassa  Pyörittää silmiään vaan marjamättäät ovat eniten aikaani kuluttanut. Mustikkaa on nyt kerätty 256 litraa.  Nyt sitten odottamaan puolukoiden kypsymistä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2019, 15:49:40 pm kirjoittanut igorss » tallennettu

igorss
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #1127 : Lokakuu 01, 2019, 10:13:49 am »

Foorumi oli hetken aikaa ainakin minulta hukassa ja jo luulin että ei enää aukeaisikaan.  Viime kerrasta on jo hetken aikaa ja merellä olen muutamia kertoja käynyt. Pojanpoika käväisi taas veneilemässä.  Ajoimme ahvenkiville ja koitimme haukia narrata.  Minä heitein uistimen ja sitten vuoronperään minä ja pojanpoika kelasimme sen ylös. Nappasi hauki kiinni ja pojanpoika sai kelata kalaa veneeseen.  Hieman minä autoin pitämällä vavasta pikkaisen kiinni.  Olisiko ollut kolmisen kiloa painava hauki.  Opetin heti pikkupojalle että kalaa ei saa kiduttaa vaan se pitää heti tainnuttaa ja samalla verestää.  Ei tuon ikäinen (5 v) sitä mitenkään pahana pitänyt.

Saimme sitten vielä toisen samankokoisen hauen samalla systeemillä. Nyt sitten kotona fileroin hauet ja pikkupoika sai viedä kotiinsa tuoretta kalaa josta hänen äitinsä lupasi tehdä ruokaa.

Käväisin sitten vielä parikin kertaa merellä mutta nyt oli jo aika hiljaista.  Eka reissulla sain hauen, siis sain, en sitä itse pyytänyt vaan verkkomies joka oli ahvenkivien ulkopuolella kysyi olisiko minulla tuolle käyttöä.  Kyllä kiitos.

Eilen ajoin pitkästä aikaa sumppuun, sieltä hullunäijan saaren kylkeen, sitten metripaikalle ja sieltä ahvenkivien sisäänmenon kohdalle ja sieltä vielä aika matka matalan reunustaa merellepäin.  Joka paikasta sama tulos, ei edes pohjatärppiäkään.

Rannassa on ollut aika hiljaista ne muutamat kerran kun olen venettä käynyt katsomassa ja tietenkin samalla reissulla lippaa uittanut.

Suuren osan ajastani on mennyt metsän antimia pyydystettäessä.  Mustikkaa tuli 275 litraa ja nyt on puolukkaa kerättynä 175 litraa ja aika heikolta näyttäisi sen lisäämisen saaminen.  No sittempä jää aikaa taas kalojen perässä juoksemiseen.  Taimenien aika on jo siinä ja siinä mutta itselläni ei oikein ole mielenkiintoa siihen.  Verkkoja ristiinrastiin ja  tuo alamittakin on jo näille vesille aika kova.  Lisäksi rasvaeväiset pitää vapauttaa joten ei noita laillisia kovinkaan montaa kappaletta taida tuolla uiskennella.  

Palataan asiaan kun taas foorumikin on auki.
tallennettu

Sami80
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #1128 : Lokakuu 07, 2019, 06:45:02 am »

Eilen tuli aloiteltua syksyn meritaimenhommat,hyvä aloitus 3 tapahtumaa,mutta vain yksi ylös asti.

72cm/4,73kg

* 20191006_233225.jpg (1261.71 kilotavua, 1601x1793 - tarkasteltu 41 kertaa.)

* 20191006_125304.jpg (5523.93 kilotavua, 4128x3096 - tarkasteltu 54 kertaa.)
tallennettu

igorss
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #1129 : Lokakuu 07, 2019, 19:38:52 pm »

Hienoa Sami.  Kyllä sinä osaat.  Viimevuonnakin olit kovassa kunnossa.  ONNITTELUT.
tallennettu

Sami80
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #1130 : Lokakuu 07, 2019, 22:59:14 pm »

Kiitän,tänään kävin nopeen 4h iltakopasun.Tapahtui kauheita kun perhoon niittasi elämäni suurin meritaimen,mutta lopputuloksen voi jokainen arvata..😢
tallennettu

Sivuja: 1 ... 44 45 [46]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: