Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Plaanarit  (Luettu 8032 kertaa)
jkw-uistin
Jäsen
*
Poissa Poissa

« : Helmikuu 01, 2011, 23:15:13 pm »

Laitetaanhan topikki plaanareillekkin.

Itse en ole hirveesti suosinut plaanareiden käyttöä uistelussa johtuen ehkä syystä että max kolmella vavalla uistelen useimmiten, mutta toki välillä tulee repästyäkki ja plaanarit veteen levitystä..... No joo, tosin itse olen käyttänyt oikeastaan vain vapaplaanareita ja jotkut ovat aivan per****tä siis suurin osa mutta jotku jenkki esim walley board on ihan toimiva kapistus.
Muilla kokemuksia ja/tai vinkkejä sekä mielipiteitä??? Eritoten minua on alkanut kiinnostaa plaanari kelkkojen hommaaminen, joten kyselisinkin enemmän niiden käytöttöön perehtyneiltä mielipiteitä käytön eroja vapa ja kelkkojen välillä.
tallennettu

J.K.W-Uistin

Tonnikala85
Metalli-inssi
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : Helmikuu 01, 2011, 23:23:57 pm »

Itsellä ollut käytössä jo useamman vuoden pikkuplaanarit, eli juurikin nämä mitkä laitetaan vapoihin suoraa. Käytössä ollut norppa tyyliset alumiiniset pikkuplaanarit, tosin itse tehdyt. Eipä löydy kyllä valittamista itsellä näistä. Viime kesänäkin mentiin monet reissut 6plaanarin voimin, eli 3 puolellaan. Mielestäni näissä riittää aika hyvin voimaa vetää sivulle ja kestävät tarvittaessa suhteellisen hyvin painojakin.

Käytössä Daiwa Jubiterboat keppejä 7-8' mittaisina. Tärkeintä näiden pikkuplaanarien kanssa on että vavat on tarpeeksi jämäköitä, muuten ei saa kyllä kaloja tarttumaan

Tuossa tuollainen kevyemmällä varustuksella kuvattu videon pätkä http://www.youtube.com/watch?v=VP17OTpsiQo

Välillä mennyt kyllä kesällä yli 10 keppiäkin vedossa yksin ollessa...

Isoja kelkkoja en kyllä todellakaan edes harkitsisi jos tarkoitus käyttää vain paria vapaa. Pikkuplaanarit paljon näppärämpiä käytettäviä.
tallennettu

katchu
Konemestari e.v.p.
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : Kesäkuu 24, 2012, 00:15:37 am »

Täällä myös yksi tyytyväinen Norppa kopioiden käyttäjä. Tosin omani on ostettu Kalamies.com foorumeilta, jossa joku käyttäjä kauppaa niitä. Nopeasti tarkasteltuna ei eroa juurikaan alkuperäisistä. Tekijän mukaan testattu painoilla aina ~100g asti joten ihan pienenstä eivät uppoa. Sen verran huomasin että jos käyttää vuoksiviiksiä plaanarin takana ja veturina on voimakasuintinen syvännevaappu, esim. kuha-jakki, voi plaanarin kulku muuttua hieman epätasaisemmaksi. Hieman kyntäväksi jopa. Muuten yhdellä vieheellä käytettäessä plaanari ui nätisti, ei pompi eikä kynnä. Jos jompaa kumpaa alkaa esiintymään on koukussa joko roskaa tai kala.

Mitenkäs paljon olette laskeneet siimaa plaanarin jälkeen? Oletteko huomanneet että kuha, ahven tai jopa siika säikkyisivät plaanaria? Vai onko saalismäärät jopa nousseet kun viehe on siirretty veneestä sivummalle?

Itse olen pitänyt arviolta noin 10-20m etäisyyttä vieheen ja plaanarin välillä, riippuen pitkälti vaapun uintisyvyydestä ja vesistön syvyydestä. Koska uistelen pääsääntöisesti kuhaa, on suurin osa käyttökokemuksistakin kuhan kanssa askartelusta. Mielestäni kuha ei juurikaan pelkää plaanareita enkä ole huomannut juurikaan eroa saalismäärissä, jos verrataan perinteiseen veneen perässä vedettävään vaappuun joka ei ole potkurivirrassa.

Pidättekö plaanareiden siimanlaukaisinta laukeavana vai laukeamattomana? Itse olen päätynyt pitämään laukaisemattomana. Yhtään kuhaa en ole plaanarin irroitusoperaatiosta johtuen karkuuttanut, vaikka toisin voisi kuvitella.

Plaanarikäytössä olevien vetovapojen tulisi olla jämäköitä jo myös sen takia, että planaari ui vakaammin allokossa. Joskus toisen puolen plaanari tulee viriteltyä 180cm pituiseen Bluefox Striker vapaan. Jos tuuli yltyy ja tulee pientä aallokkoa, alkaa plaanari helposti vähän nykimään, johon vetovapa vastaa vastavedollla. Liian löysä vapa aiheuttaa plaanarin tahattoman nykimisen.
tallennettu

Old Fishermen Never Die -- They Just Smell That Way!
Always think like a fish no matter how weird it gets

katchu
Konemestari e.v.p.
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : Huhtikuu 24, 2014, 22:43:43 pm »

Uusimmassa Metsästys ja Kalastus lehden numerossa (huuhtikuu 2014) on testattu 14 siimaan tulevaa pikkuplaanaria. Eli jos ämpyilet mallien välillä niin kannattaa vilkaista. Muuten suosittelen pysymään hyväksi todetuissa malleissa jos sellaisen on jo itselleen löytänyt.
tallennettu

Old Fishermen Never Die -- They Just Smell That Way!
Always think like a fish no matter how weird it gets

tatu
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : Maaliskuu 09, 2019, 20:46:14 pm »

Onko kukaan testannut tuota Norppaa tai kopiota yli 100 g:n painoilla, esim 150g?
Olis noita autotallissa jokunen kappale ja siirryin isoista kelkoista pois, ovat yksin uistelevalle hieman hankalat.
Ensi suvena pitäisi Puulalla päästä kokeilemaan tai voinhan kokeilla itsekkin ja raportoida täällä. 80 g:n painoa olen vetänyt, se vielä tuli ongelmitta.
tallennettu

Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: