Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: SUOLAKALA ala Kippari48  (Luettu 9027 kertaa)
psychocowboy
Rappiohotellin tirehtööri
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa Poissa

« : Tammikuu 25, 2011, 20:53:07 pm »

SUOLAKALA ala Kippari48

Suolakalalla tarkoitetaan yleensä kalan säilömistä suolaamalla. Itse suolaan joka syksy 10-15 kg silakoita ja saalismääristä riippuen kohtuullisen määrän lahnaa.
Kun puhun säilöntäsuolaukseta niin silloin minimi ja maksimimäärä suolaa on 10% kalan määrästä. Silakat on tietysti simppeli juttu. Perataan ja huuhdotaan, pannaan esisuolaan (n. 5%) vuorokaudeksi, jolloin viimeisetkin veret eroittuu. Huuhdellaan ja ladotaan tiiviisti astiaan ja kerrosten väliin karkeaa merisuolaa. Viimeisen kerroksen päälle vielä reilusti. Lautanen tai jokin paino päälle ja kansi tiiviisti kiinni. kaloista ja suolasta tulevan nesteen pitää vähitellen peittää kaikki silakat. Säilyy vaikka vuoden.

Lahnat olen perannut, suomustanut ja paloitellut poikittain noin tuuman siivuiksi, ruotoineen kaikkineen. Itse suolaus tapahtuu samalla tavalla kuin silakoiden.

Ahvenet olen suomustanut, perannut ja suolannut samalla tavalla mutta kokonaisina.

Kokeilkaapa, ja nauttikaa vaikkapa suola-ahvenista:

Ota ahvenet suolasta ja liota 2-3 tuntia
Kuori perunat ja pane kiehumaan. Sekaan iso sipuli ja pari porkkanaa.
Vähän ennen peronoiden kypsymistä nakkaa ahvenet kattilaan perunoiden päälle veteen ja sekaan tilliä.
Muutaman minuutin haudutus, ja vesi pois kattilasta.

Lautaselle perunaa voita ja ahventa, ah, siinä nautinto. Suolasilakkaa syyn samalla systeemillä.
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"    Hyvän viinin määritelmä  "menee helposti alas ja pysyy sisällä" "Parempi muutama ruuvi löysällä, kuin yksi liian tiukalla"

Vaahku
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : Joulukuu 16, 2011, 11:19:26 am »

Nyt kuulostaa asialliselta. Meillä kotona isä laittoi usein "silakanperunoita" suolasilakoista, ja resepti oli kutakuinkin samanlainen, mutta hieman karumpi: pelkkiä perunoita ja muistaakseni sipulia sekä vähän pippuria. Tätä ruokaa on perinteisesti syöty länsirannikolla (tai ainakin lounaassa). Reikäleipää kaveriksi, ja kyllä maistuu!
tallennettu

Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: