Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Verkot  (Luettu 16490 kertaa)
Rekufaari
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« : Marraskuu 13, 2010, 00:02:43 am »

Onko täällä muita itteni lisäksi, jotka pauloittavat verkkonsa itse ?
Tilasin tässä taannoin kierretystä monofilistä tehtyjä kuhaverkon liinoja talvikalastusta varten.
Tänään soittelin jälleen myymäjälle mutta ei ollut vielä verkonliinat saapuneet, ilmeisesti postilakon takia ovat jossain vielä matkalla.
Verkkojen pauloitus on rentouttavaa puuhaa, eli sellaista työtä jossa voi antaa ajatusten vaeltaa aivan jossain muulla  Virnistää

Mulla on tapana uusiokäyttää vanhat verkot, puran niistä ylä ja alapaulat ja sitten pauloitan uudet verkonliinat niihin.
tallennettu

Harrastukset: Itsenäisyys, DM 7025, Legendit ja hyvä kalaruoka!

MikeTonic
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : Marraskuu 15, 2010, 10:20:30 am »

Kyllähän verkot itse pitää pauloittaa, niin saa ne ensinnäkin hieman edullisemmin ja tyypillisesti myös verkot herkemmiksi kuin mitä kaupoista ostettaessa. Myös omasta mielestäni laatu/hinta on silloin paremmin kohdillaan, kuin koneellisesti pauloitetuissa verkoissa.

Verkot saa herkemmiksi sitä kautta, että ostaa ohuemmasta langasta valmistettuja liinoja, jolloin pyynti on parempaa (mutta samaan aikaan verkon kestävyys heikompaa). Esimerkiksi kuhalle 0.15mm paksuinen verkkoliina lanka on tyypillisesti täysin riittävää (eikä kannata käyttää 0.17/0.20mm lankaa mitä tyypillisesti suositellaan/myydään). Mitä useamman silmän kehtaa laittaa solmujen väliin, niin saa enemmän verkolle löysyyttä eli herkkyyttä. Esim 55mm silmäkoon kuhaverkoille tyypillisesti laitan kaksi silmää per solmujen väli. Myös alapaulan painolla kykenee säätämään verkon keveyttä, joka parantaa pyyntiä herkkyyden kautta. Virkattua alapaulaa yleensä käytän normaalin lyijypaulan sijaan, koska alapaula ei mene niin helposti sotkuun. Yläpaula on perinteistä korkkipaulaa, kun putkipaula on tuntunut jotenkin jäykältä omissa kokeiluissani. Tämä siis rouvimman kalan suhteen eli lähinnä kuhan osalta. Muikulle ja siialle asia erikseen.

Kivikankaan tuotteita on tullut tilattua, koska olen kokenut ne parhaimmiksi laatu/hinta suhteeltaan. Kyllähän noita tarvikkeita saisi muualta sitä edullisemmin, mutta samalla myös laatu kärsii.

Myös omalla kohdallani verkkojen pauloitus on rentouttavaa ajankäyttöä ja samalla voi sitten haaveilla tulevista kalasaaleista.

Mites tuo kierretty monofiili on toiminut kuhalle? Itse luulisin, että kuha ei välttämättä jää noin rouviin lankaan kiinni kovinkaan helposti ellei kyse ole riimutetusta verkosta?
tallennettu

Rekufaari
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : Marraskuu 18, 2010, 23:47:40 pm »

Mites tuo kierretty monofiili on toiminut kuhalle? Itse luulisin, että kuha ei välttämättä jää noin rouviin lankaan kiinni kovinkaan helposti ellei kyse ole riimutetusta verkosta?

Tänään kävin verkonliinat hakemassa, joten kokemus vielä puuttuu.
Huomenna pitää istahtaa pauloittamaan ainakin yksi verkko valmiiksi tuosta 0,12x3 lankaisesta verkonliinasta.
Lisää raporttia on luvassa, kun jäät tulevat ja pääsen kyseiset koeverkot pyyntiin laskemaan.
tallennettu

Rekufaari
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : Marraskuu 19, 2010, 23:40:14 pm »

Kivikankaan tuotteita on tullut tilattua, koska olen kokenut ne parhaimmiksi laatu/hinta suhteeltaan. Kyllähän noita tarvikkeita saisi muualta sitä edullisemmin, mutta samalla myös laatu kärsii.

Nämä mun tilaamat verkonliinat tulivat myös kivikankaalta, mutta olivat halvempia kuin heidän verkkokaupassa !
Eikö olekin mielenkiintoista, mulle verkonliinat maksoivat vain 8 euroa kappele, kun kivikankaan verkkokaupassa niiden hinta on 9,50 euroa kappale..

Tänään tuli pauloitettua kahteen verkkoon jo alapaulat ja kolmaskin vähän alkuun.
Talvi tekee tuloaan ja luulen että maanantaina saattaa jääpeite kantaa kalastajan, joten huominen ja sunnutai päivä menee näiden koeverkkojen pauloituksen merkeissä.
tallennettu

psychocowboy
Rappiohotellin tirehtööri
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : Marraskuu 19, 2010, 23:44:14 pm »

Talvi tekee tuloaan ja luulen että maanantaina saattaa jääpeite kantaa kalastajan, joten huominen ja sunnutai päivä menee näiden koeverkkojen pauloituksen merkeissä.
Kun nyt laittelette noita verkkojanne jään alle kukin tahollanne niin olisiko mahdollista jotain kuvasarjaa selityksineen miten se tapahtuu ja sille oma topikki?
Tämä ihan toiveena foorumin taholta kun kovin moni moista kumminkaan ole kokenut/nähnyt.
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"    Hyvän viinin määritelmä  "menee helposti alas ja pysyy sisällä" "Parempi muutama ruuvi löysällä, kuin yksi liian tiukalla"

Rekufaari
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : Marraskuu 23, 2010, 10:56:45 am »

Täällä ei moni varmaan tiedä millainen on monikuituverkko.
Siksi laitan kuvan tänne joka valaisee vähän asiaa.

* P1050717.JPG (485.83 kilotavua, 1024x843 - tarkasteltu 1462 kertaa.)
tallennettu

temesi
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : Marraskuu 23, 2010, 18:52:10 pm »

Oliskos mitään järkeä käydä laittamassa nyt ennen kun vedet jäätyy, niin kanisterit vesille ja niiden välille uppoava naru löysälle ja sitten jäiden tultua käyttää tuota olemassa olevaa narua verkkojen vetämiseen jään alle?
tallennettu

jarski
Haukimagneetti
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : Marraskuu 23, 2010, 19:29:04 pm »

Oliskos mitään järkeä käydä laittamassa nyt ennen kun vedet jäätyy, niin kanisterit vesille ja niiden välille uppoava naru löysälle ja sitten jäiden tultua käyttää tuota olemassa olevaa narua verkkojen vetämiseen jään alle?

Itseasias isä tainnut tehdä tuollain parina talvena (kauan sitten). Ankkuroitu kanisterit vaan pohjaan ettei lähde tuulen mukana reissulle. Lisäksi naru syytä laittaa alkamaan reilusti pinnan alta, ettei jäädy jääpeitteeseen kiinni tai mene reikää tehdessä poikki.
tallennettu

Sensaatiomaista! Tulitaistelu ostereiden kesken!

Rekufaari
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : Marraskuu 28, 2010, 10:19:08 am »

Jäiden vahvistusta odotellessa oli aikaa värkätä tuollainen kalastupulkka  Virnistää
Huomenna viimeistään tuolle jo on käyttöä, sillä näillä pakkasilla tuota jäätä muodostuu nopeasti.

* P1050727.JPG (129.83 kilotavua, 600x725 - tarkasteltu 1433 kertaa.)
tallennettu

Rekufaari
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : Marraskuu 30, 2010, 00:02:56 am »

Verkot vetehen mä laskin laulellen, vaikka jäätä olikin ihan likaa  Hymyilee
Todellakin jään vahvuus "paksuus" yllätti kun verkkoja jään alle uittelin.
Onhan se turvallista kun jäätä on paksusti, mutta hidastaa homma ihan totaalisesti "eihän täällä saa kirota".
Luulin että uiton näkee jäänläpi, mutta ei näkynyt joten muutamassa reiässä sai uitoa sivusta hakea.
tallennettu

Rekufaari
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : Joulukuu 01, 2010, 00:52:03 am »

Monikuituverkoista sain saaliiksi tänään yhden siian ja kuhan.
Tänään laskin vielä kaksi ylipitkää "60m" 45 kuhaverkkoa pyytämään lisää kotitarve kalaa.
tallennettu

Rekufaari
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : Joulukuu 01, 2010, 23:31:38 pm »

Tänään saaliina vain yksi kuha ja made.
tallennettu

MikeTonic
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : Joulukuu 09, 2010, 12:43:09 pm »

Tuli laitettua viikonloppuna jälleen 150 euron tilaus Kivikankaalle, jotta muutaman verkon saisi aikaiseksi.

Rekufaari, miten on talvikala liikkunut viime päivinä?
tallennettu

Rekufaari
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : Joulukuu 09, 2010, 21:22:37 pm »

Heikosti on kalaa tullut, esimerkiksi tänään en saanut kuin yhden kuhan ja pari särkeä.
Kunto kyllä nousee kohisten, kun jokapäivä taapertaa sellaiset 5 km kalastuspulkkaa lykkien.
Iskukoukkujakin olen parikymmentä pyyntiin laittanut lähinnä matikoita saadakseni.
tallennettu

Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: