Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Morrilla Pilkintä  (Luettu 11822 kertaa)
allu_
Jäsen
*
Poissa Poissa

« : Marraskuu 07, 2010, 21:57:16 pm »

-
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 21, 2011, 18:13:45 pm kirjoittanut psychocowboy » tallennettu

jänis
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : Marraskuu 07, 2010, 22:23:59 pm »

Itse myös kovin epäilen tuon toimivuutta vaikka kuulut sillä kalaa nousevan hyvin! Itse olen morrilla vasta yhden kalan saanut Hymyilee leveästi
Mutta mikä on se oikea uittotapa Huh Itse värisytän ja nostan vaikkapa 20cm, annan vapaasti vajota ja taas uusi nosto värisyttäen.
tallennettu

--=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  -
SonataarcticA http://kajostus.blog

jarski
Haukimagneetti
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : Marraskuu 08, 2010, 11:56:52 am »

Pelkkää morria tulee käytettyä joskus, ei kovin usein. Välineinä käytän 0.16 Stroft GTM -siimaa ja tuommoisia pieniä Wiggler -vapoja. Morreina pieniä volframpisaroita vähän kaikissa väreissä. Yli 4 metrin syvyydessä en viitsi morria käyttää. Ellei nyt sitten siikapilkillä olla.

Kalaa kyllä tulee hyvin, enkä itse ole huomannut erityisempiä uittotekniikoita. Kunhan rauhallisesti vähän heiluttelee, voi pitää taukoakin ja joskus taas pomputella kuten pystyä. Usein rauhallisella liikkeellä nappaa, mutta tuo nopeampi rykäys on semmoinen "herätys tai ruoka karkaa" temppu.

Useimmiten (ja kilpailutilanteessa aina) käytän tapsipilkkiä, jossa pienehköön hopeanväriseen pystypilkkiin laitan morrin roikkumaan 10 - 20 cm päähän alapuolelle. Siimana taas Stroft GTM 0.16. Morrit ovat mahdollisimman pieniä ja esiintyvät taas kaikissa väreissä. Myös karvapyrstöisiä morreja tulee tässä käytettyä paljon.
tallennettu

Sensaatiomaista! Tulitaistelu ostereiden kesken!

jänis
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : Joulukuu 04, 2010, 20:43:40 pm »

Tänne voisi laitella jotain kuviakin välineistä, että tälläinen amatöörikin voisi hahmottaa mistä puhutaan Iskee silmää
tallennettu

--=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  -

Murmeli
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

TEE SE ITSE

« Vastaus #4 : Joulukuu 04, 2010, 21:47:45 pm »

En tiedä, mistä kuvaa tarvit, mutta tuossa on ainakin wiggler vavasta kuva. Hyvin kevytrakenteisia, mutta erittäin toimivia. Näissä on "mutteri", josta säädetään jarrua. Lisäksi on sellainen kikka, että jarru tiukkenee sen mukaan, miten pidät vapaa kädessäsi (joustava vapa painaa siimapuolaa, eikä anna siimaa). Näissä tämä kammen "nuppi" on ainakin yhdestä katkennut. Se ei silti hirveästi haittaa, kun matalasta pilkkiessään en tarvi siimaa kelata, kunhan nostelee kaloja ylös siimasta vetäen. Tuohon muoviosaan voi tietenkin ruuvin viritellä kammeksi, jos sattuu katkeamaan, eli ei ole käytännössä kovin iso menetys.

Ainakin Kinetic (mallin nimi Polaris) kopioi tätä vapaa kohtuullisin tuloksin. Hinnat näillä kineticeillä täälläpäin 2-2,5 €/kpl, paikasta riippuen. Tosin liimaukset on ainakin kahdesta kohtaa pettänyt näissä. Toisesta irtosi koko kärkiosa ja toisesta vaparengas. Liimasin ne epoksilla ja ovat pysyneet.

* wiggler.jpg (33.53 kilotavua, 300x199 - tarkasteltu 355 kertaa.)

* Polaris_Rods_2010.jpg (124.22 kilotavua, 709x468 - tarkasteltu 369 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 04, 2010, 21:52:59 pm kirjoittanut Murmeli » tallennettu

TEE SE ITSE

jänis
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : Joulukuu 04, 2010, 23:43:20 pm »

Juuri jotain tuommosia väline kuvia Hymyilee
Olen sitten jotain oikein ostanut ku mulla on tuommonen sininen vapa. Tuo keltaisella vavalla oleva vissiin on se löysin malli?
tallennettu

Rolli92
Mr Sergeant
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : Joulukuu 05, 2010, 00:09:45 am »

Minä käytän morrivavassa aina tärpinilmaisinta elikkäs filmikärkeä. Suuren vaparenkaan läpi kulkevasta siimasta ei saa minkäänlaista tietoa pienistä nypyistä, joten filmikärki paljastaa tärpin. Tai toki voi saada jos todella tarkasti katselee siimaa, tai tuntee näpeissään kaiken, mutta talvella kun tuppaa olemaan nuo hanskat kädessä niin kädessä ei ainakaan tunnu mitään. Tällaisia siis esimerkiksi Morrivapojahan myydään tuollaisina täysin renkaattominakin versioina, joihin saa sitten kiinnittää mieleisensä tärpinilmaisimen. Nykyisestä vavasta tosin vedin itse vain tuon renkaan pois ja liimasin tilalle filmikärjen. Ihan hyvin toimii

Minun settini näyttääkin siis tällähetkellä suurinpiirtein tältä:

* morrivapa.jpeg (8.77 kilotavua, 250x250 - tarkasteltu 504 kertaa.)
tallennettu

Järvi kuin järvi, parhaat kalapaikat on aina vastarannalla.

sepaonu
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : Joulukuu 05, 2010, 07:49:58 am »

Moskovon kilpailut 08
http://www.youtube.com/watch?v=zRuQymjQNeI

kalakukkokokoiset taskun ja pienemmat tulitikkurasian
tallennettu

kerän aurinkonlaskuja korvien välille

Junior
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : Joulukuu 06, 2010, 15:47:08 pm »

Minä olen ainakin uppoutunut tuohon lajiin. Kalaa tulee aina hyvin. Siimana käytän 0,12mm läpinäkyvää monoa.  Morrien parhaat värit ovat olleet aina lopputalvesta kultainen tai hopea. Näin alku/keskitalvesta olen käyttänyt värikkätä morreja keltainen/valkoinen/oranssi/sininen/vihreä/punainen/musta, joitakin näistä väreistä on ollut aina ottimorrissa. Kärpäsentoukkia käytän ja laitan niitä usein morriin kerralla kaksi ja annan kalan nyppiä aina hiukan aikaa ennen kuin teen vasta nykäisyn. Kalastan morrilla alle 5m vedessä. Tässä vapa jota käytän: http://www.karismax.fi/morrionget.html vapa on siis tuo ylin max 4. Hymyilee
tallennettu

kv3
Kirjautunut myös sivuille ks.com käyttäjänä _Junior_, sekä myös kalamies.comiin käyttäjänä Junior

Qkkeli
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : Joulukuu 06, 2010, 22:56:08 pm »

Alkoi olla hommassa jotain järkeäkin jo, eikä morreilla enää kestänyt ikuisuutta upota pohjaan. Viime talvena heitin vanhat siimat menemään ja ostin tilalle 0.10 ja 0.12mm siimat. Tuntuma parani huomattavasti, mutta samalla tuli myös siimakatkoja kalojen kanssa. Välillä on mennyt heti tärpistä poikki ja välillä kesken väsytyksen. Kyllä aivan järkyttävän helpolla katkeavat nuo ohuet piuhat.

Hmm, todennäköisesti et anna siiman liukua tarpeeksi hyvin sormien välissä, jos monesti olet jo saanut katkottua siimat. Itse olen mormuskointia harrastanut lähemmäs 10v enkä ole siimaa saanut katkaistua kuin kerran, silloinkin kala oli jo jään paremmalla puolella. Alkuvaiheessa 0.18mm siimoilla ja pelkällä jäykällä kärjellä, jolloin tärpit katsoin siimasta. Se kävi pidemmän päälle vähän tympimään, kun sitä siimaa piti kokoajan seurata tarkasti. Jossain vaiheessa tuli bongattua jostain nuo filmikärjelliset morrivavat, joista minun mielestä ylivoimaisesti paras on karismaxin max 8. Siitä ei juuri morrivapa parane, jos vain tykkää pilkkiä "kuppi kädessä". Tuohon jos isokin kala iskee kiinni, niin jarrun takia ei siima katkea. Ylipäätänsä nuo karismaxin morrivavat on erittäin hyviä, hintansa väärtejä.
Pääasiassa siikojen takia käytän morreja, samoin kirrevesillä tulee monesti mormuskoitua. Jos olen esim. joella harrien ja taimenten perässä, niin en enää silloin käytä 0.16mm ohuempaa siimoja, koska silloin ollaan yleensä aika matalassa vedessä ja kalan tärpätessä siima yleensä "iskeytyy" alannon alareunaa vasten. Ja yleensä joella käytän wolfram morreja jos virtaus sitä vaatii.

Sen verran olen laiskistunut nykyään, että en käytä ohuita morrisiimoja yli -10 asteen pakkasilla kuin harvoin, kun silloin on niitä teräviä jäänreunoja enemmän kuin tarjolla ja lisäksi avantoa pitää vähän väliä puhdistaa.
tallennettu

tiitus
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : Tammikuu 13, 2011, 22:26:27 pm »

Minkä paksuista siimaa tarvitaan kun kalastetaan morrilla.
tallennettu

djuza
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : Tammikuu 13, 2011, 22:30:46 pm »

Minkä paksuista siimaa tarvitaan kun kalastetaan morrilla.
Noin kolmen sekunnin tarkastelulla löysin tästä topikista ainakin muutaman vaihtoehdon  Pyörittää silmiään.......
tallennettu

http://piketeaser.blogspot.com/

On olemassa kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa...

jänis
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : Tammikuu 14, 2011, 01:21:39 am »

Noin kolmen sekunnin tarkastelulla löysin tästä topikista ainakin muutaman vaihtoehdon  Pyörittää silmiään.......

Juuja lisäksi morrin painokin vaikuttaa. Mutta pirun ohkasilla pääasiassa!
tallennettu

Qkkeli
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : Tammikuu 14, 2011, 02:05:57 am »

Siiman paksuuteen vaikuttaa ainakin seuraavat asiat:

- käytettävät välineet
- käytettävien morrien koko
- kohdekalat ja niiden koko
- vesistön tyyppi(järvi/joki/syvyys/virtaus)
- pakkanen ja tuuli
- oma taitotaso

Aloittelijalle neuvoisin aloitussiimaksi 0.18mm siimaa, jos vesistössä on isoja ja virkeitä kaloja(esim. taimen, kirjolohi). Pienempien ja vähemmän virkeiden kalojen kanssa kannattaa aloitella 0.16mm siimalla. Kun tähän aloituskokoon on ensin saanut kunnon tuntuman, niin sen jälkeen voi aste kerrallaan ohentamaan siimaa. 0.18 -> 0.16 -> 0.14 -> 0.12 -> 0.10
0.08 mm siimalle ei "normaali" pilkkijä löydä käyttökohdetta, se on enemmän kilpapilkkijöiden juttua. 0.10mm siima on minulle ollut viiminen oljenkorsi siian pilkinnässä, virkeämmille kaloille en sitä uskalla juurikaan tarjota, osa uskaltaa. 0.12mm siima onkin jo sitten sellainen, että sitä käytän mm. kirjolohen mormuskoinnissa, eikä ole vielä kertaakaan niissä hommissa siimat paukkunut..
Itse kun aloittelin mormuskoinnin, niin aloitin 0.18mm siimalla. Ensimmäinen talvi meni opetellessa, pääasiassa harreja ja ahvenia narraillen. Ja sainpahan silloin vielä ensimmäisen yli kiloisen siian pilkkimällä, joka taisi olla viimeinen niitti syvempään mormuskoinnin tutkailuun. Seuraavana talvena ohensin 0.16mm siimaan ja hankin filmikärjelliset vavat, sitä seuraavana talvena meni jo 0.14mm ja 0.12mm peruskäyttöön.

Ja nuo minun yllämainittemat paksuudet on nimenomaan monofiilisiimojen paksuuksia, kuitusiimoilla varustettuja morrivapoja en ole vielä tarpeeksi testannut, että uskaltaisin sanoa niistä mitään mututuntumaa kummempaa.
tallennettu

jarski
Haukimagneetti
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : Huhtikuu 02, 2011, 16:45:02 pm »

Pari morripainotteista reissua nyt takana ja hermot on alkanut menemään 0.16 siimaan. Ihan kivaa jos pelkää siimakatkoja, mutta kyllä se 0.14 on melkeinpä edellytys. Viime viikonloppunakin oli tuulta, niin paksulla siimalla ei tuntenut yhtikäs mitään morrin liikkeistä tai edes kaloista. Tänään oli tuulettomampaa ja taas 0.16 pärjäsi, mutta ei se kyllä mukavaa enää ollut.
tallennettu

Taho
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #15 : Huhtikuu 05, 2011, 19:52:04 pm »

Itse käytän morrivavassa monofiilia paksuudessa 0.10-0.12 mm. Kertaakaan ei ole mennyt siima poikki. Yhtään paksumpaa siimaa en kyllä suostu morrikalastukseen laittamaan, jos siima kuitenkin on tai pitää olla paksumpaa niin kannattaa mieluummin siirtyä suoraan tapsipilkillä kalastamiseen.

Tänään viimeksi morrilla pilkillä, saaliiksi noin parikymmentä sormen mittaista ahventa ja kaikki tuli yhdestä reiästä. Vieressä (ja samalla reiällä) pystypilkillä pilkkinyt ei saanut tärppiäkään.
tallennettu

salama_
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #16 : Toukokuu 19, 2011, 13:03:08 pm »

Tossa morreista  hiukan kuvia, koko luokka  ja muoto vaihtelee suuresti, tossa muutama  esimerkki omasta taskusta. Filmi kärkiset vavat on itellä käytössä morrilla pilkittäessä.

* morri 007.jpg (361.97 kilotavua, 800x600 - tarkasteltu 622 kertaa.)
tallennettu

anssal
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

Lusikkamies(joka suhteessa)

« Vastaus #17 : Tammikuu 16, 2012, 20:43:39 pm »

Oli viime viikonloppuna ollut isohkot ahvenat kovalla syönnillä merellä! Oli joukkoon mahtunut 2 siikaakin, isompi pikkasen alle 1,5 kg! Morrit oli maistunut, ittekin saatan tänä vuonna oikein innostua tuosta pilkkimisestä ja nimenomaan morrilla.

Onkos foorumilaisia ollut jo paljon jäitten päällä ja toivottavasti sanan varsinaisessa muodossa?!?
tallennettu

Lapsi ja kala...molemmat saadaan!!!!

jarski
Haukimagneetti
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #18 : Tammikuu 17, 2012, 08:58:07 am »

Morrilla tuli jo hyvin ahventa sisävesilammeltakin. Raitapaitojen keskikoko 310 grammaa. Jäätä vajaat 15 cm, keskisuomessa.
tallennettu

katchu
Konemestari e.v.p.
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #19 : Joulukuu 30, 2012, 16:18:25 pm »

Morrilla pilkintää on tullut kokeiltua viimeisillä reissuilla. Ensikosketus toissa talvena ilman mitään tapahtumia. Viime talvena uitin mormuskaa tutummilla pilkkivesillä kelvollisin tuloksin. Toistaiseksi luottoa on löytynyt vain oranssille värille.

Välineinä olen käyttänyt ketjussa aiemmin esiteltyjä Wiggler vapoja sekä Rolli92 esittelemiä "kahvattomia" mormuskavapoja, joista jälkimmäiset omia suosikkeja. Ilman kahvaa olevat istuvat omaan käteen paremmin. Siimana käyttänyt 0.10 - 0.12mm stroffia tai "oikeita" pilkkisiimoja. Siimakatkoja tärpissä en ole huomannut, mutta toisaalta isot möröt loistaneet täysin poissaolollaan. Mormuiskna käyttänyt Nordicin mormuskoita sillä ovat edullsia 2kpl pakkauksia. Kokoa en muista mutta pienempää kokoa, olisiko jotain 3mm. Jatkossa pitänee ostaa wolframi morreja sillä kaikista pienempien morrien saaminen pohjaan käy työstä sillä ohut siima jää jokaiseen luminokareeseen kiinni. Hyvällä syönnillä tuohon menee ihan turhaan aikaa hukkaan.

Joskus tekemisen puutteen iskiessä voisi koitta tehdä itse morreja. Luultavasti pieni jigikoukku tai perhokoukku kelpaa. Siihen koukunjuureen sitten tinakolvilla tinaa painoksi. Vaihtoehtoisesti iso perho woflrami kuula. Päälle jotain epoksia ja väriä. Ehkä epoksilla päällystetty sinitarrakin toimisi?
tallennettu

Old Fishermen Never Die -- They Just Smell That Way!
Always think like a fish no matter how weird it gets

jarski
Haukimagneetti
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #20 : Joulukuu 30, 2012, 17:08:03 pm »

Itsellä taitaa morrikalusto olla nyt vallan Kivikankaan Ahtia, kooltaan 4mm/1g. Väreistä paras on ollut musta/punainen sekä kulta tummiin vesiin.

Siimaksi valikoitunut taas vaihteeksi 0.14, mutta isompia kaloja ei ole näkynyt vielä.
tallennettu

Kirremies25
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #21 : Tammikuu 20, 2013, 13:59:35 pm »

Kohta honkkariin ostaa morreja pari ja kärpäsentoukkia monta rasiaa. Hymyilee leveästi Kohta sitä pääsee!.....Pilkille  Iskee silmää
tallennettu

Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: