Sivuja: [1] 2   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Jääkairat  (Luettu 9691 kertaa)
katchu
Konemestari e.v.p.
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« : Marraskuu 06, 2010, 13:39:06 pm »

Pilkkikausi tekee tuloaan ja jääkairan osto edessä. Aiempina talvina pilkkiminen on jäänyt muutamaan reissuun kevät talvella mutta nyt ajattelin aktivoitua tässäkin lajissa. Kohdekalana olisi pääasiassa ahven ja vahinkokuhat.

Ensimmäisenä pitäisi lähteä liikkeelle kairan terän koosta. Normaali 4" terä riittää varmasti ahvenelle, mutta mitä muita kokoja kannattaa harkita? Onko 7" kaira merkittävästi raskaampi kairattava? Pienellä pärjää varmasti mutta toisaalta isompi terä antaisi mahdollisuuden kokeilla myös hauen pilkintää. Onko mahdollista ostaa samaan kairaan kaksi terää vai täytyykö hommata kaksi kairaa?

Seuraavaksi täytyisi päättää valmistaja ja malli. Ilmeisesti Mora ja UR ovat ainakin suosittuja merkkejä, mutta mitä muita kannattaa harkita noiden lisäksi? Missä hintaluokassa liikutaan yleisesti?

Entäs mitä muita asioita pitäisi harkita ja huomioda jääkairaa ostaessa? Huonoa en suostu ristikseni ottamaan, mutta timanttiterällä varustettu high-end malli ei vastaa enää tarpeitani.
tallennettu

Old Fishermen Never Die -- They Just Smell That Way!
Always think like a fish no matter how weird it gets

Rolli92
Mr Sergeant
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : Marraskuu 06, 2010, 14:06:08 pm »

Pilkkikausi tekee tuloaan ja jääkairan osto edessä. Aiempina talvina pilkkiminen on jäänyt muutamaan reissuun kevät talvella mutta nyt ajattelin aktivoitua tässäkin lajissa. Kohdekalana olisi pääasiassa ahven ja vahinkokuhat.

Ensimmäisenä pitäisi lähteä liikkeelle kairan terän koosta. Normaali 4" terä riittää varmasti ahvenelle, mutta mitä muita kokoja kannattaa harkita? Onko 7" kaira merkittävästi raskaampi kairattava? Pienellä pärjää varmasti mutta toisaalta isompi terä antaisi mahdollisuuden kokeilla myös hauen pilkintää. Onko mahdollista ostaa samaan kairaan kaksi terää vai täytyykö hommata kaksi kairaa?
Itse olen kairaillut Moran 5 tuumaisella ja UR:n nelosella. Toki ne ovat kaksi eri merkkiä, joten eroa on jo siinäkin, mutta hitusen raskaampi on jo tuo vitonenkin, joten seiskatuumainen voi olla jo melko rankka kairattava. Ja jotain voi päätellä siitäkin, että kilpapilkkijät käyttävät 3 tuuman kairaa saadakseen mahdollisimman nopeasti reiän jäähän, joten kyllä siinä työtä joutuu enemmän tekemään jos isommalla kairaa.

Tuota 4" UR:ää kokeiltiin joskus kuusituumaisella terällä. Ei oikein toiminut, kierre ei pysty nostamaan loskaa kunnolla ylös reiästä, kun reiän ja kierteen väliin jää iso rako, josta loska valuu takaisin alas. Pienempää terää ei tietenkään voi kairaan laittaa, koska silloin ei mahdu kierre reikään. UR:llä jokatapauksessa isomman terän saa liitettyä pienempään kairaan jos haluaa kokeilla, moran irtopalaterillä tuo ei taida edes onnistua.

Lainaus
Seuraavaksi täytyisi päättää valmistaja ja malli. Ilmeisesti Mora ja UR ovat ainakin suosittuja merkkejä, mutta mitä muita kannattaa harkita noiden lisäksi? Missä hintaluokassa liikutaan yleisesti?
Noita molempia mainitsemiasi taitaa saada alle satasella halvimpia malleja. Honkkarin halpiskairoihin en kajoaisi

Lainaus
Entäs mitä muita asioita pitäisi harkita ja huomioda jääkairaa ostaessa? Huonoa en suostu ristikseni ottamaan, mutta timanttiterällä varustettu high-end malli ei vastaa enää tarpeitani.
Huomioon kannattaa kuitenkin ottaa myös vaihtoterien hinta, Moran terät liikkuvat 20 euron huiteilla, UR:n vaihtopäät ovat vissiin luokkaa 35 euroa. Itse teroittaminen on hemmetin vaikeaa, joten vaihtoterien hintakin on otettava huomioon pitkäikäistä kairaa hankittaessa. Joskus sen kuitenkin kairaa kiveen, taikka sattuu jään sisällä olemaan jotain hiekkaa. Ja tietysti myös se jää ajansaatossa kuluttaa terää.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2010, 15:09:09 pm kirjoittanut Rolli92 » tallennettu

Järvi kuin järvi, parhaat kalapaikat on aina vastarannalla.

jänis
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : Marraskuu 06, 2010, 14:30:52 pm »

Mulla on moran 5". Semmonen keskeltä taittuva malli. (menee kaksin kerroin) Jos saisin päättää uudestaan niin ehkä ottaisin kuitenkin semmosen yläpäästä taittuvan koska ainakaan tuossa minun porassa varsi ei ole linjassa.. Siinä saranassa on jotain häikkää tai sitten ne on tehtaalla ennakoineet, notta menee suoraksi kun uuden karheus kuluu.
Pirun hyvä kaira on ja näppärä kuljetaa ja kantaa! Ja kyllähän tuommosesta avannosta aika iso körmy nousee jo ylös Iskee silmää

Moraan ehkä aavistuksen helpompi vaihtaa terä.
tallennettu

--=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  -
SonataarcticA http://kajostus.blog

Rolli92
Mr Sergeant
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : Marraskuu 06, 2010, 15:08:44 pm »

Niin, tuo taittuvuus onkin sitten oma lukunsa näissä kairoissa. Oma morani on halvin mahdollinen, ja siinä veiviosa ja kairaosa ovat irralliset kappaleet, eli eivät taitu laisinkaan. Pilkillä siitä ei suurta ongelmaa koidu, kokonaisena tykkään kairaa jokatapauksessa olalla kantaa, mutta autoon laittaessa osat pitää irrottaa toisistaan, ei sekään tosin mikään suuri homma ole. Irrallisena niitä osia on jokatapauksessa ikävä kantaa, joten ehkä tuollaisen jostain kohtaa taittuvan kairan kuitenkin hankkisin.

Mä oon ainakin sitä mieltä, että mun kalat nousee kyllä 5" reiästä ylös. Kyllä nyt varmaan neljäkilonen hauki siitäkin vielä nousee. Ja jos ei nouse, niin kairataan varovasti viereen lisää reikää.
tallennettu

SammyDavids
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : Marraskuu 06, 2010, 21:41:34 pm »

Täytyisi ostaa varmaan ensi talveksi oma kaira. Olen ajatellu 5-6 tuumaista kairaa. Kannattaa huomioida että joillain istutuslammilla saattaa lukea säännöisää että esim. vähintään 5 tuuman kaira. Jossain erälehdessä oli joskus joku muovirunkoinen kaira joka oli muistaakseni todella kevyt. Oonko kokemuksia/tietoa kairasta?
tallennettu

jänis
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : Marraskuu 06, 2010, 21:53:06 pm »

Täytyisi ostaa varmaan ensi talveksi oma kaira. Olen ajatellu 5-6 tuumaista kairaa. Kannattaa huomioida että joillain istutuslammilla saattaa lukea säännöisää että esim. vähintään 5 tuuman kaira. Jossain erälehdessä oli joskus joku muovirunkoinen kaira joka oli muistaakseni todella kevyt. Oonko kokemuksia/tietoa kairasta?

Sehän oli vissin hyvä peli kovilla pakkasilla kun alkaa jää kerääntymään kierteseen! Tipahtelee ittellään pois kunhan tulee tarpeeksi paksuksi.
tallennettu

--=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  -

SammyDavids
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : Marraskuu 06, 2010, 21:58:44 pm »

Sehän oli vissin hyvä peli kovilla pakkasilla kun alkaa jää kerääntymään kierteseen! Tipahtelee ittellään pois kunhan tulee tarpeeksi paksuksi.

Jep näin muistaisin lukeneeni. En ole niin aktiivinen pilkkijä niin tuo muovi kaira kiinnostaisi keveyden , mutta ehdottomasti pitäis olla minimissää se 5 tuumanen. Kyllähän se järki sanoo että varmaan kunnon teräskaira on vuosikymmenien sijoitus mutta kaippa nuo muovitkin kehittyy.
tallennettu

jarski
Haukimagneetti
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : Marraskuu 08, 2010, 11:45:06 am »

Mulla käytössä joku 20v vanha UR 4", keskeltä taittuva malli. Taitoskohta menee hienosti täysin suoraksi, mutta pitkä päivä ja hiukan kovempi pakkanen jäädyttää liitoskohtaan jäämöykyn, joka sitten estää kokoon taittamisen. Muuten kaira on oikein kevyt rööräillä ja kestää hyvin teroitusta.

Toinen kaira on Hongkongin lanseeraama "Nordic Sea" ja 4 tuumaa sekin. Hintaa kait joku 20 euroa. Koostuu kahdesta irtonaisesta palasesta ja näyttää aika paljon yhdeltä Moran mallilta (kuulemma Moran terätkin käy heittämällä). Yhteneväisyydet Moraan olivatkin sitten siinä, kaira on melko kehno ja ärsyttävä. Ensinnäkin palojen yhdistäminen mutterilla osaa olla joskus yllättävän hankalaa. Toisekseen, terien kulmat ovat niin jyrkät, että kaira haukkaa jäätä kovasti, eikä ylimääräistä painamisvoimaa saa käyttää. Tämä on ihan kiva juttu ohkasella teräsjäällä, mutta kevään höttöisemmät jäät ovat liki mahdottomia kairata. Jos voima riittää kairaamiseen, menee meinaan runko kieroon (omassani on runko jo S-mallinen kun voimamies olen).

Kairojen halkaisijasta sen verran, että 4 tuumainen on oikein mukava ahvenpilkillä, jos kalan koko pysyy alle 500 gramman. Sitä isommat ahvenet ovat aika hankalia nostaa, varsinkin ohuilla siimoilla. Kerran löysin mahtavan assuparven kotokulmilta, mutta vain pari sain ylös kun muut olivat liian isoja. Silloin olisi antanut aika paljon vähän isommasta kairasta  Virnistää Toisaalta jos tämmöine tapahtuu kerran viidessä vuodessa, voi alkaa 6 tuumainen tuntumaan haukkarissa turhalta touhulta.

Pitäisi hankkia siis 5 tuumainen kaira. Ehkä jo täksi kaudeksi.
tallennettu

Sensaatiomaista! Tulitaistelu ostereiden kesken!

PAR
Ikionnellinen isoäiti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

Naisetkin kalastaa

« Vastaus #8 : Marraskuu 08, 2010, 11:59:03 am »

Mulla on Mora Expert 130 mm. Joopa joo, se taipuminen reissun jälkeen on pikku haitta. Jonkun verran auttaa, kun ennen kairauksia tokkasee noihin mutterikohtiin lukkosulaa
Muuten olen ollut sangen tyytyväinen tuohon vehkeeseen. Reppavasti sujuu reikien teko tälläiseltäkin lyhyenlännältä naisimmeiseltä.
tallennettu

- TEAM HELGATTARET -

katchu
Konemestari e.v.p.
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : Marraskuu 08, 2010, 21:37:14 pm »

Mora näyttäisi tosiaan hieman halvemmalta vaihtoehdolta. Lisäksi  Moralla on irtoterät hieman halvemmat kuin UR:llä mutta toisaalta niitä ei luultavasti osteta niin usein, että alle 20€ hintaero olisi merkittävä valintatekijä. Mitenkäs UR:ssä ja Morassa riittää kierteet ja onko kierteen pituuksissa eroja eri mallien välillä? Pärjääkö molempien kanssa paksulla järvenjäällä vai täytyykö toiseen hommata jatkopala?

Koska ahven on tuleva kohdekala rajoittuu valinta 4" ja 5" kokoihin. Pienempi koko olisi kevyempi kairata. Toisaalta, miten suuresta erosta puhutaan jos verrataan 4" ja 5" kairojen raskautta kairatessa? Käytän eniten pieniä tasapainoja jotka ovat yleensä alle 5cm pituisia. En ole aiemmin huomannut ongelmia 4" avannon ja pienten tasapainojen kanssa. Toisaalta 5" kairalla saisi hieman lisätilaa ja pienempien kilohaukien satunnainen pillkiminenkin voisi tulla kysymykseen.
tallennettu

Old Fishermen Never Die -- They Just Smell That Way!
Always think like a fish no matter how weird it gets

jänis
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : Marraskuu 08, 2010, 22:03:38 pm »

Morassa taitaa ola lyhkäsempi kierre, mutta kyllä sillä itse olen pärjännyt hyvin näiden leveysasteiden jää paksuuksilla!
Isompi avanto on kyllä tasurin kanssa mukavampi varsinkin matalassa ku siima poukkoilee päin reiän reunoja.
tallennettu

Rolli92
Mr Sergeant
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : Marraskuu 08, 2010, 22:49:01 pm »

Mitenkäs UR:ssä ja Morassa riittää kierteet ja onko kierteen pituuksissa eroja eri mallien välillä? Pärjääkö molempien kanssa paksulla järvenjäällä vai täytyykö toiseen hommata jatkopala?
Kierre on tosiaan riittänyt molemmissa, mutta tuli mieleeni, että morassa, ainakin omassani, joka on siis tätä mallia http://www.moraofsweden.se/index.php?cid=33&ssel=48 on varsi verrattaen lyhyt yläasennossaankin. Eli siis kun kairaa niitä viimeisiä kierroksia paksuun jäähän, on selkä jo melkolailla kyyryssä ainakin jos on edes sen 180 senttiä pitkä ihminen kairan varressa. UR:n varsi taitaa olla vähän pidempi, joten sillä on paksuun jäähän mukavampi kairailla.
tallennettu

Vastaranta
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : Joulukuu 04, 2010, 12:58:59 pm »

Käytän 4" UR kairaa. Tähän mennessä se on riittänyt mun kohdekaloille täysin. Siis ahveniin ja kuhiin. Aiemmin puhuitte vaihtoteristä ja niiden hinnoista. Kysyin perjantaina Turun Pyyntivälineestä toukkia ostaessani, että mitä maksaisi nelituumaisen ur:n teroitus. oli kuulemma 10 euroa, liikkeen tekemänä. Nuo UR:n (tai rapalan) tehdashuolletut teroitetut ja maalatut olivat reilusti kalliimpia. Hintaa en nyt muista, mutta uskoisin, että mulle riittää tulevaisuudessa pelkkä liikkeen teroitus.
tallennettu

Rolli92
Mr Sergeant
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : Joulukuu 04, 2010, 14:24:59 pm »

Hintaa en nyt muista, mutta uskoisin, että mulle riittää tulevaisuudessa pelkkä liikkeen teroitus.
Ole tyytyväinen, että sinulla on liike lähettyvillä, joka noita teroituksia tekee. Alkaa meinaan aika harvassa olemaan ne paikat olemaan, joissa itse terotetaan. Täältä Riihimäeltä päin ei ainakaan saa enää kuin noita tehdasteroitettuja, saa toki pikkusen halvemmalla muistaakseni kun antaa sen tylsän vaihdossa.
tallennettu

jarski
Haukimagneetti
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : Joulukuu 13, 2010, 21:02:58 pm »

Emäntä osti mulle joululahjaks Moran 5" kairan. Sainkin sen jo siltä varalta että pitää pilkille änkeä ennen aattoa  Hymyilee leveästi

Moraa päädyin toivomaan sen vuoksi, että terä on minulle mieluisampi, haukkaa vähän hanakammin jäätä kuin UR. Ei tarvitse painaa kairaa alaspäin juurikaan. Lisäksi Moran terät ovat halvempia uusia, mikä on mukavaa kun kalastelen aika karikkoisilla vesillä ja nimenomaan kivien viereen änkeän. Kolmas syy oli juurikin tuo 5" ihannekoko, UR:llä taisi olla vain siinä kalliimmassa sarjassa kyseistä halkaisijaa. Hintaero näiden välillä oli jo muutama kymppi ja näin ostos pysyi sovitussa joululahjabudjetissa Moran kanssa. Halvempi UR:n malleista ei ole myöskään taitettava. Oikeastaan siis ainoa UR:n valtti oli "kotimaisuus", mutta muuten länsinaapuri veti kaikessa pidemmän korren.

Morassa riittää kyllä kierrettä Pirkanmaan ja Satakunnan jääpeitteisiin läpi talven. UR:ssa jää vähän ylikin  Iskee silmää
tallennettu

jänis
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #15 : Tammikuu 14, 2011, 22:17:07 pm »

Erässä kerrottiin, että Bilteman kairanterät sopii heittämällä 5" Moraan! Ja saa 3 paria samalla rahalla mitä Moran omia teriä yhen parin!  Iskee silmää
tallennettu

jarski
Haukimagneetti
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #16 : Tammikuu 15, 2011, 11:13:22 am »

Erässä kerrottiin, että Bilteman kairanterät sopii heittämällä 5" Moraan! Ja saa 3 paria samalla rahalla mitä Moran omia teriä yhen parin!  Iskee silmää

Näitä halpakopioita on nähty ennenkin. Valitettavasti usein laatu heikko ja terän kulmat väärät. Erässä oli kerran myös juttu mitä maksoi kopiomoran parantaminen enemmän moramaiseksi, kalliiksi tuli.

Kaira on niitä harvoja vehkeitä missä suosin kerralla kunnollista -taktiikkaa. Mikään ei oo niin rasittavaa ku paska kaira.
tallennettu

Murmeli
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

TEE SE ITSE

« Vastaus #17 : Tammikuu 25, 2011, 01:15:17 am »

Itse olen tottunut kuusituumaiseen Mora Experttiin (se tavallinen vihreä). Omaa kairaa ei ole vielä tullut hankittua, mutta se tulee olemaan juurikin tuo Mora. Kuusituumainen sen takia, että tykkään katella morria. Lisäksi on vähän varaa, jos iso kala ottaa. Ainakin kasikiloinenkin mahtuu tuosta ylös, eli ei isompaa tarvi jos joskus koukkuja meinaa laittaa pyyntiin. Edullisempi, kuin UR. UR:n hinnalla saa yhden Moran ja siihen vaihtoterät.
tallennettu

TEE SE ITSE

jaakoppi
Kansalaisaktivisti Tammerkosken puolesta
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

39,3kg taimen

« Vastaus #18 : Tammikuu 25, 2011, 11:55:40 am »

Kuinka usein olette tavanneet teroittaa/teroituttaa kairojanne? Meikäläisen kaira on jo aikasta ikäinen ja tylsässä terässä, kuntoilukerroin on melkoinen terävään verrattuna..
Olen nähnyt kalastustarvikeliikkeissä ilmoituksia "kairanteroittaja paikalla silloin ja silloin", kai ne teroittaa kairan kuin kairan? Vai nauraako se teroitussetä/-täti mut ulos ja käskee ostamaan uuden jos kaira on  vähän rouskunoloinen?
tallennettu

Kalastus- ja retkeilyjorinaa ilman suurempaa itsesensuuria: http://testamentti.blogspot.com/

psychocowboy
Rappiohotellin tirehtööri
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #19 : Tammikuu 25, 2011, 13:23:44 pm »

Kuinka usein olette tavanneet teroittaa/teroituttaa kairojanne? Meikäläisen kaira on jo aikasta ikäinen ja tylsässä terässä, kuntoilukerroin on melkoinen terävään verrattuna..
Olen nähnyt kalastustarvikeliikkeissä ilmoituksia "kairanteroittaja paikalla silloin ja silloin", kai ne teroittaa kairan kuin kairan? Vai nauraako se teroitussetä/-täti mut ulos ja käskee ostamaan uuden jos kaira on  vähän rouskunoloinen?

Mä olen käyttänyt suutaria tuohon teroitushommaan. Ainakin Jyväskylässä on löytynyt ammattitaitoisia teroittajia suutareista.
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"    Hyvän viinin määritelmä  "menee helposti alas ja pysyy sisällä" "Parempi muutama ruuvi löysällä, kuin yksi liian tiukalla"

jarski
Haukimagneetti
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #20 : Tammikuu 25, 2011, 15:27:10 pm »

Kuullut kans juttua et suutarit osais tuon homman ja sitä tekisivät. Oma UR teroitettu kerran, kun ei tahtonut haukata enää jäätä ilman hirveätä painamista. Teroitus tapahtui kotona ja rälläkkä oli työkalu. Alan lehdissä sanottiin että rälläkkä pilaa helposti terän kulman, mikä varmasti pitää paikkansa. Meillä onnistui kotikonstein kuitenkin hienosti.
tallennettu

Rekufaari
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #21 : Tammikuu 25, 2011, 23:14:07 pm »

Itse tulee 8" UR teroitettua, en saa edes terää siitä irti kun on kunnolla kiinni ruostunut.
tallennettu

Harrastukset: Itsenäisyys, DM 7025, Legendit ja hyvä kalaruoka!

psychocowboy
Rappiohotellin tirehtööri
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #22 : Maaliskuu 01, 2011, 11:48:25 am »

Jos kellään on kairan hankinta ajankohtaista niin tuolla ainakin muutama "varoittava esimerkki" http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2794
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"    Hyvän viinin määritelmä  "menee helposti alas ja pysyy sisällä" "Parempi muutama ruuvi löysällä, kuin yksi liian tiukalla"

MikkoS
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #23 : Maaliskuu 04, 2011, 00:04:19 am »

Itsellä mora expert ja samanlaisia ongelmia on kuin testissäkin, eli jumittaa kun jäästä päästään läpi ja jos on kohvajää niin alkaa hierominen, äärimmäisen rasittavaa, varsinkin kun toinen poraa vieressä uuärrällä kevyesti läpi.
Appiukon ur kairaa monesti testannut ja taitaa olla sellanen ostoslistalla ens talvea ajatellen.
Muun merkkisiä kairoja en ole kokeillut.
tallennettu

temesi
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #24 : Maaliskuu 04, 2011, 03:01:23 am »

Itsellä mora expert ja samanlaisia ongelmia on kuin testissäkin, eli jumittaa kun jäästä päästään läpi ja jos on kohvajää niin alkaa hierominen, äärimmäisen rasittavaa, varsinkin kun toinen poraa vieressä uuärrällä kevyesti läpi.
Appiukon ur kairaa monesti testannut ja taitaa olla sellanen ostoslistalla ens talvea ajatellen.
Muun merkkisiä kairoja en ole kokeillut.

Morassa on just toi et jotkut valittaa et viimenen leikkaus hirttää, mut ei se mitään hirtä kiinni. Voima/kierrokset loppuu käyttäjästä, eikä kairasta. Testit osunut oikeaan siinä kohtaa kun sanovat että kierrosta kairaamiseen. Mulla Mora ja Ur kairat käytössä aina ja puolueettomana selkeä vastaus, että Mora vie voiton, mut Ur hyvänä kakkosena...
tallennettu

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: