Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Ahvenen uistelu  (Luettu 11395 kertaa)
allu_
Jäsen
*
Poissa Poissa

« : Marraskuu 07, 2010, 23:37:42 pm »

-
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 21, 2011, 18:11:12 pm kirjoittanut psychocowboy » tallennettu

katchu
Konemestari e.v.p.
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : Marraskuu 08, 2010, 00:00:43 am »

Ahvenen uistelu varsinkin kesällä on hienoa puuhaa. Ahven ei tunnu olevan kamalan tarkka vieheestä, jälleen kerran tuntuisi olevan tärkeintä löytää kalat. Itse käytän ahvenen uistelussa pelkästään vaappuja ja yleensä alle Allun mainitseman 8cm. Yleensä aina kuhaa uistellessa tulee mukavan kokoisia vahinkoahvenia 12cm Bomberilla, varsinkin muikkua tai särkeä matkivilla väreillä.

Mielestäni vaapuista ahvenelle toimii parhaiten pienet vaaput joilla uintiliike on vahvaa tärinää. Esimerkiksi Senior-vaappu 40mm koossa ja kelta-mustassa värissä on oma luottopeli ahvenelle. Pieni koko tuo mukanaan paljon pieniäkin kaloja, mutta silti se tuntuu myös kiinnostavan isoja ahvenia ja alle kilon haukia. Nils Master Invicible 50mm koossa ja papukaijan värissä on myös todella toimiva peli ahvenelle. Väreistä papukaija ja muikku/särki jäljitelmät ovat omia suosikkeja, mutta myös firetiger tuntuu toimivan usein.

Paikoista kannattaa kokeilla kivikkoisia rantoja, saarten ympärykset ja välit, lahdet sekä salmet ja yleensäkkin paikat jossa on virtaavaa vettä.

Lippa-uistimet tuntuvat toimivan heitellessä ahvenelle todella hyvin mutta vetoon niistä ei ole. Uistellessa lipat pomppii yleensä liian pinnalla ja voivat kiertää siimaa. Jos lippaa aikoo kuitenkin käyttää, kannattaa laittaa pieni paino ennen lippaa siimaan ja kunnollinen leikkari. Erilaiset pienet perhot, kuten red tag voisivat olla myös kokeilemisen arvoisia. Jos ei muuten niin laittaisi vieheen peräkoukkuun pienen tapsin jonka perässä olisi perho.
tallennettu

Old Fishermen Never Die -- They Just Smell That Way!
Always think like a fish no matter how weird it gets

Tonnikala85
Metalli-inssi
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : Marraskuu 08, 2010, 00:40:16 am »

Itse tullut kans harrastettua tätä satunnaisesti kesäisin jos lähtenyt aamulla jo vesille ja tarkoituksena olla koko päivä vesillä. Keskipäivällä melkeinpä turha yrittää edes muuta kalaa kuin ahventa jos on hieno aurinkoinen ja tyyni ilma. Todella mukavaa ja leppoista hommaa kun pistää perään muutaman vieheen ja sitten ajelee niiden kans mieluiten alueella jossa kivi pohja ja jotain vedenalaisia harjuja ym.

Ite tullut vedettyä vain normi moottorilla kun muuta ei ole, mutta katotaan nyt jos tuon keulamoottorin hommaa, niin se olis oiva laite tähänkin harrastukseen.

Tänä kesänä tämä homma jäi aika vähiin, mutta välillä tuli hinattua yhdellä kepillä hornetteja ym pikkuvaappuja ja kyllä sitä nyt muutamia 300g affenia tuli saaliiksi. Välillä sitten tuli myös reissujen suurimmat hauetkin horneteilla ja yleensä ne sitten aiheuttikin vähä ongelmia. Vedin pikkuvaappuja tuolla jigisetillä 5.6'  vapa ja 1000 kela. Kyllä siinä meinas olla vähä vääntämistä kun 70cm hauki iskee hornettiin ja pitää kelata kala uistelunopeudes veneelle, kun ei voi pidättää muiden uistimien takia.

Mutta kokonaisuutena varsin mukavaa ja leppoisaa hommaa. Vielä jos affen hyvällä syönnillä, niin tuottaa myös nopeasti ruokatarpeet Hymyilee
tallennettu

jarski
Haukimagneetti
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : Marraskuu 08, 2010, 08:09:26 am »

Tuttua puuhaa mullekin. Oikeastaan olosuhteiden pakko, sillä hyvin pitkään etsin turhaan isoa haukea kotijärviltäni (pieniä ja matalia). Taitaa olla nyt 10 vuotta takana ihan tarkoituksellista ahvenen uistelua, joka nyt tosin on viime vuosina väistynyt kuhan ja isomman hauen löytymisen vuoksi.

Meikäläisen assunvetokausi kestää juhannuksesta elokuulle. Kylmemmällä vedellä ahventä ei tahdo oikein löytää pintavesistä. Parhaat saaliit ovat tulleet toisiksi pienimmällä Bete Lotolla vetouistellen ruovikkorantojen läheisyydestä. Vaaput ovat toimineet hyvin isommissa ja karummissa järvissä. Lieneekö toimivin ollut nyt sitten tuo oma JBPL-vaappu, jota on tullut tietenkin kohtuu ahkerasti vedettyä. Useimmiten karussa järvessä kiertelen karikoita tai selkävesien matalikoita.

Pariin otteeseen on tullut oltua mökillä jossain suuren ja syvän järven rannalla, josta kalantulo tuntuu olevan poikkeuksellisen hankalaa. Näissäkin paikoissa voi lähteä selkävesien päälle uistelemaan pikkuvaapulla, vaikkei mitään syvännehässäköitä olisikaan. Yhden viikon testasin Seniorin tapaista vaappua pinnassa ja samaan aikaan 80g painoilla pohjaan jyntättynä. Pinnasta tuli kymmeniä ahvenia - pohjasta yksi!

Vinkki: pistäkää pikkuvaapun peräkoukkuun 20 - 30 cm siima ja siihen perho perään. Ihan sama mikä karvaturri, ahven sekoaa. Vieheeksi käy tähän hyvin esim. Rapala CD3.

Muutamia hyväksi havaittuja:
Rapala CD1, CD3 ja CD5. Salmo Hornet 3. Merimetson pienin vaappu. Senior. Jermu (vai Jurmu). JBPL-uistin. Eli oikeastaan kaikki alle 5 cm, hyvin uiva kelpaa. Väreilläkään ei tunnu ihmeemmin olevan väliä  Virnistää

Ja sitten vielä fiiviskuva:

* assut.JPG (42.76 kilotavua, 450x600 - tarkasteltu 1205 kertaa.)
tallennettu

Sensaatiomaista! Tulitaistelu ostereiden kesken!

Vaahku
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : Joulukuu 09, 2010, 12:39:07 pm »

Kiitos vinkeistä! Täytyykin ensi kesällä kokeilla. Yritin muutamaan otteeseen soutu-uistelua kotilahdella, mutta runsaat ahvenruohot tekivät niin paljon kiusaa, että tyydyin pelkästään heittelyyn. Uistelu olisi kyllä mukavaa, koska siinä ei mene siirtymisissä aikaa hukkaan. Täytyy kai tyytyä uistelemaan ulompana, missä ruohot eivät kiusaa. Aikaa vaan kuluu, koska liikun yksinomaan soutaen.
tallennettu

Junior
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : Joulukuu 10, 2010, 21:43:36 pm »

Itse uistelen ahventa todella harvoin, mutta aina sitä tulee, kun yrittää. Kaiken näköiset alle 7cm pallomaiset vaaput ovat itellä toimineet, jossa on L-mallinen nokkalevy. Jigejäkin olen käyttänyt ahvenen uistelussa, sekä painouistimia. Lippauistimia on tullut käytettyä todella harvoin, mutta niitäkin olen käyttänyt ohut lankaisessa itse väännetyssä viiksessä vaapun, tai jigin kanssa ja niiden edessä vielä jokin paino, ellei ole syvännemallinen vaappu.
Kiitos vinkeistä! Täytyykin ensi kesällä kokeilla. Yritin muutamaan otteeseen soutu-uistelua kotilahdella, mutta runsaat ahvenruohot tekivät niin paljon kiusaa, että tyydyin pelkästään heittelyyn. Uistelu olisi kyllä mukavaa, koska siinä ei mene siirtymisissä aikaa hukkaan. Täytyy kai tyytyä uistelemaan ulompana, missä ruohot eivät kiusaa. Aikaa vaan kuluu, koska liikun yksinomaan soutaen.
Itse olen saanut lahtien perältä usein alle 300g ahventa, mutta tuollainen lahti, jossa on ruohoa todella paljon niin, ettei mahdu sekaan, niin siinä aivan kasvuston rajalla, jossa usein vesi syvenee olen saanut isompaa ahventa siitä aivan pohjan tuntumasta. Iskee silmää
Ahventa olen uistellut noin 3km/h nopeudella ja kylmänkään veden aikana en hidasta tuota vauhtia yhtään.
tallennettu

kv3
Kirjautunut myös sivuille ks.com käyttäjänä _Junior_, sekä myös kalamies.comiin käyttäjänä Junior

Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: