Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Siimat jigikalastukseen  (Luettu 64958 kertaa)
Sac
Jäsen
*
Poissa Poissa

« : Marraskuu 03, 2010, 16:00:14 pm »

Minkäs merkkisiä ja paksuisia siimoja porukka kayttää ahvenen ja kuhan jigikalastuksessa? Itse en ole nähnyt tarpeelliseksi puolata toiseen puolaan ohuempaa siima ahvenia varten, vaan kompromissina tuli keväällä puolattua vähän vahvempi 0,16mm paksuinen 6,8 kilon vetolujuuden omaava Sufix Matrix Pro. Tuolla saa jo koukunkin suoraksi, kunhan tulee tarkkailtua siiman kuntoa. Siima on kestänyt noin 25 kalareissun käytössä erinomaisesti, sotkujakaan ei ole esiintynyt. Kaikin puolin suosittelujen arvoinen siima.  Hymyilee

Monofiilia ei ole tullut vielä kokeiltuakaan, onko uinti tosiasiassa oikeastaan sen sulavempaa kuin kuitua käyttäessä?
tallennettu

anssal
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

Lusikkamies(joka suhteessa)

« Vastaus #1 : Marraskuu 03, 2010, 17:47:45 pm »

Kyllä mun mielestä monolla jigi toimii paremmin ainakin pikkasen matalemmissa vesissä! Syvemmältä kalastaessa saa vavan nyppäys olla monolla aika reipas(mikäli tätä tekniikkaa käyttää)! Silti saattaa olla ettei jigi liiku ylöspäin pätkääkään juuri siitä syystä kun mono on jonkun matkaa joustavampaa kuin kuidut! Ahvenen tartuttaminen mun mielestä helpompaa monolla kuin kuidulla johtuuko sitten ahvenen heikohkoista leuoista vai mistä, mutta kun vastaisku tarvii kuitenkin olla aina kunnollinen niin tulee olo, että kuitua käytettäessä ja kunnolla nypäten ahvenen suupieli antaa periksi ja siksi kala karkaa... tiedä sitten!

Itsellä käytössä tällä hetkellä pääsääntöisesti muuten samaa siimaa kuin sulla "Sac"!
tallennettu

Lapsi ja kala...molemmat saadaan!!!!

popeye
"Ursus Maritimus"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : Marraskuu 03, 2010, 20:09:42 pm »

0.10 power,pro hyrrässä ja on toiminut hyvin.Onkohan minulla vähän pehmeempi vapa kun tartutuksessa ei ole juurikaan ongelmia ja vapa on kuitenkin tunnokas.Tosin olen kuullut et noi tekijämiehet laittaa pätkän monoa kestää kulumista paremmin ja paksumpi mono antaa jigille hitaamman uinnin Iskee silmää
tallennettu

Vanhalla on oppimisen vaikeus

allu_
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : Marraskuu 04, 2010, 00:22:24 am »

Mulla oli koko viime kesän 0.17mm firelinet jigikelassa. Todella kivasti pelasi, sotkuja ei tullut muistaakseni lainkaan. Kunhan kelan puolaus vaan on kunnossa niin fireline yleensäkin on melko sotkutonta siimaa. Rispaantumia tuli sillon tällöin mutta niitäkin harvakseltaan. Ennen jokaista kalapäivää kun tarkistaa siiman ensimmäiset pari metriä ja katkaisee pois huonot kohdat niin säästyy ikäviltä yllätyksiltä. Vetolujuus tossa oli jigihommiin vähintäänkin riittävä enkä menettänyt yhtään jigiä pohjaan viime kesänä. Hauen suuhun taisi pari jigiä jäädä, mutta sen siitä saa kun jigaa ilman peruketta.
tallennettu

jarski
Haukimagneetti
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : Marraskuu 04, 2010, 09:20:55 am »

Viitisen vuotta olen jigaillessa käyttänyt 0,15mm Firelinee. Ei se kait "parasta" ole, mutta kun on itsellä toiminut aina hyvin, niin ei ole tarvinnut vaihtaakkaan  Hymyilee
tallennettu

Sensaatiomaista! Tulitaistelu ostereiden kesken!

Matzq
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : Joulukuu 22, 2010, 14:06:59 pm »

Pari "suosikkisiimaa" on tullu jigauksessa ilmi, Stren microfuse 0,17mm joka on todella pitkäheittoinen siima eikä rispaannu ihan helpolla, toinen mikä tällä hetkellä on puolalla niin Sufix Performance Braid 0,16mm, tosta siimasta ei oo MITÄÄN pahaa sanottavaa. Suosittelen lämpimästi kokeileen noita molempia jos on siima ostokset edessä Iskee silmää
tallennettu

mansikkaposki
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : Joulukuu 22, 2010, 14:26:01 pm »

Corastrong Zoom7 0.12mm 12kg tällästä löytyy mun keloilta. eikä ole
syytä vaihtaa.

* zoom.JPG (88.28 kilotavua, 650x433 - tarkasteltu 1014 kertaa.)
tallennettu

madtrue
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : Toukokuu 27, 2011, 09:43:09 am »

Pitäs itsekkin toiselle puolalle ohuempi siima laittaa jigaukseen. Joku 0.12 ois varmaan ihan hyvä? Ehdotuksia..
tallennettu

psychocowboy
Rappiohotellin tirehtööri
Ylläpitäjä
Jäsen
Paikalla Paikalla

« Vastaus #8 : Toukokuu 27, 2011, 10:10:22 am »

Pitäs itsekkin toiselle puolalle ohuempi siima laittaa jigaukseen. Joku 0.12 ois varmaan ihan hyvä? Ehdotuksia..
Omassa kevyessä kelassa (1500/1000 kokoa) ollut koskikäytössä 0.13 Power Pro ekä moitteen sijaa löydy. Hankauksen kesto on ollut omissa rullissa hyvä. Kaikissa muissa on sufixin siimat mutta jotenkin tuossa koossa PP on selkeästi ollut parempi.
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"    Hyvän viinin määritelmä  "menee helposti alas ja pysyy sisällä" "Parempi muutama ruuvi löysällä, kuin yksi liian tiukalla"

Vaahku
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : Toukokuu 27, 2011, 12:10:02 pm »

Omassa kevyessä kelassa (1500/1000 kokoa) ollut koskikäytössä 0.13 Power Pro ekä moitteen sijaa löydy. Hankauksen kesto on ollut omissa rullissa hyvä. Kaikissa muissa on sufixin siimat mutta jotenkin tuossa koossa PP on selkeästi ollut parempi.

Minullakin on sama siima (PP) tonnin kelassa.
tallennettu

jaakoppi
Kansalaisaktivisti Tammerkosken puolesta
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

39,3kg taimen

« Vastaus #10 : Maaliskuu 13, 2014, 09:12:10 am »

Mun pitäisi suositella PARASTA jigaussiimaa kaverille, ostaa sitä miehelleen lahjaksi ja kysyi multa mikä olisi parasta. Ekana tuli mieleen Strikewire ja Power pro. Onko mielipiteitä?
tallennettu

Kalastus- ja retkeilyjorinaa ilman suurempaa itsesensuuria: http://testamentti.blogspot.com/

Kalamara
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : Maaliskuu 13, 2014, 10:13:33 am »

Jos tosiaankin vaan pitäisi, niin voidaan kait tulkita asia niinkin, nottei ole aivan pakko. Ja mikäli näin ompi asian laitaloinen, niin suosittelisin, nottet suosittelisi tommottia ollenkaan. Siis siinä tapauksessa, notta haluat kyseisten henkilöiten kanssa pysyä välilöissä tulevaisuudessakin.
 Toi PARAS kun tuppaa olemaan hyvän vihollinen vallan. Ja mikäli kyseessä ompi ennenkin kalastanut mies, niin varmaankin ymmärrät, nottei hän mitään PARASTA tarvikaan. Varmaankin hän enemmänkin sopivinta siimaa kaipaisi ja siitä iloitsisi perin paljon. Nämä asiat kun tuppaa yleensä olemaan perin henkilökohtaisia: joka sopii Sinulle, ei välttämättä käy jollekin toiselle siis niin alkuunkaan.
tallennettu

Kunnioittaen toveri ja veli heittokalastuksessa.

Igors
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : Maaliskuu 13, 2014, 13:57:44 pm »

JOS minä olisin jotakin siimaa suosittelemassa niin varmuudella valintaisi olisi Power Pro

Itselläni on tuota jatkuvasti käytössä eri vahvuuksina lähes joka kelalla eikä minulla ole mitään moitittavaa. Eikä ole ollut tarvetta vaihtaa siimaa kelalla edes joka vuosi vaan parikin vuotta on saanut rauhassa heitellä. Jos jotakin huonoa pitäisi siitä sanoa niin pakkaskelillä muutama vuosi sitten vetolujuus oli aika heikkoa.
tallennettu

Vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia. Itselläni vanhuus lähenee mutta viisautta ei ole vielä näkynyt.

psychocowboy
Rappiohotellin tirehtööri
Ylläpitäjä
Jäsen
Paikalla Paikalla

« Vastaus #13 : Maaliskuu 13, 2014, 23:30:43 pm »

Power prolle kannatusta täältäkin. Samoin Power pro super 8 slick ollut ainakin omissa keloissa (haspeleissa) toimivaa. Jälkimmäinen jopa niin toimivaa että tuli tilattua ison veden takaa reilumpia rullia pari kappaletta.
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"    Hyvän viinin määritelmä  "menee helposti alas ja pysyy sisällä" "Parempi muutama ruuvi löysällä, kuin yksi liian tiukalla"

jänis
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : Maaliskuu 15, 2014, 23:01:09 pm »

Mä taas käytän vallan spiderwiree. Ei kauheasti ole kokemusta muista,mutta ei se huonoakaan voi olla kun ei ole muuta tarvinnut.. Vai enkö sitten vaan tiedä paremmasta?
tallennettu

--=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  -
SonataarcticA http://kajostus.blog

Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: