Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Muikun kutupyynti  (Luettu 9965 kertaa)
MikeTonic
Jäsen
*
Poissa Poissa

« : Lokakuu 26, 2010, 11:23:29 am »

Avataanpa tämäkin osio tällä aiheella.

Muikun kutu on parasta aikaa meneillään, mutta tänä vuonna en itse ehdi karkeloihin mukaan. Tosin omilla kalavesilläni muikkua on ollut viime vuosina vähän ja tämä on toinen syy ettei ole raivannut kalenteriin tilaa tähän ajankohtaan.

Onko kukaan muu muikun kutupyyntiin päässyt tänä vuonna käsiksi ja millaisia saaliita on tullut?
tallennettu

MikkoS
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : Lokakuu 29, 2010, 22:14:09 pm »

Missä päin pyydät?
ite oon pyytänyt kesälomalla ja tänä kesänä saanut laittaa verkot jopa 20m syvyyteen jotta on jotain edes tullut, koska oli niin lämmin.
2009 kesällä tosin kävi sillee, et meillä oli 8 muikkuverkkoa, jotka laskettiin aamu kymmeneltä ja haettiin pois joskus klo 18 aikaan ja saaliina oli noin 40 kg muikkua jota jaettiin ympäri kylää, onneksi ei tänä kesänä käynyt vastaavaa, koska kalat olisi pilaantunut verkkoihin ennen kuin ne olisi saanut irti lämpötilojen takia.
Oon töissä kalakaupassa ja me ostettiin jo satsi muikunmätiä, joten oletko jo hieman myöhässä, n. 3 vko Hymyilee
tallennettu

MikeTonic
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : Marraskuu 01, 2010, 10:33:54 am »

Itse pyydän syvällä järvellä, jossa keskisyvyys on noin 15 metriä ja järvi kuuluu Suomen syvimpiin. Järvi sijaitsee eteläisessä osassa Suomea - enkä tarkemmin halua asiasta keskustella. Koska järvi on syvä, niin vesi kerrostuu. Kesällä muikkua pyyydetään välivedestä ns harppauskerroksesta eli lämpimän ja kylmän vesikerroksen kohdalta. Tänä kesänä tuo harppauskerros oli kesäkuussa noin 12m syvyydessä ja heinä-elokuun aikana noin 15-18m syvyydellä. Veden syvyys pyyntipaikalla kaiken kaikkiaan 40-50m eli ankkuriköysiä saa kiskoa. Parhaimpina vuosina viidellä verkolla ja kolmen metrin korkeutisella verkoilla saaliit ovat olleet myöskin 40-50kg välillä. Siitä tosin on jo noin 20 vuotta aikaa, kun tuollaisia saaliita saatiin.

Ennen kutua muikku kerääntyy kutualueiden läheisiin syvänteisiin ja vesien kylmettyä tyypillisesti pintavesiin. Kun kutu lähenee, muikku siirtyy kutupaikoille jopa alle 2m syvyisille vesialueilla jossa on hiekka/sorapohja ja niitä pyydetään matalilla pohjaverkoilla. Kuten tiedetään, niin parhaimman muikun kudun aikaan muut kalat kaikkoavat kutupaikoilta eli ahventa, särkeä ja kiiskeä ei muikun seasta löydy. Koska kalaveteni sijaitsee eteläisessä Suomessa, muikun kutu on tyypillisesti päällä loka-marraskuun vaihteessa.

Muikku on ollut omilta vesiltäni kahdoksissa viimeiset 6-7 vuotta - emmekä tiedä milloin kannat palautuvat. Olemme epäilleet, että vahvalla kuhakannalla ja tuulisilla syksyillä (kovilla tuulilla kutuaikaan) ovat syynä sille, että muikkukanta on toipunut hitaasti. Koska muikkukanta on tällä hetkellä heikkko, kutupyyntiä ei ole ollut järkevää harjoittaa viime vuosina.

Muikkua tekisi mieleni, jos vain sitä jostain edullisesti saisi (esim 20-50kg) ja mielellään valmiiksi perattuna, kun liha pehmenee nopeasti.
tallennettu

Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: