Sivuja: [1] 2   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Kalamiehen whiskyt ja konjakit  (Luettu 27434 kertaa)
psychocowboy
Rappiohotellin tirehtööri
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa Poissa

« : Lokakuu 26, 2010, 23:12:15 pm »

Koska foorumilla on paatuneita ainakin viskin ystäviä niin lienee asiallista avata topikki ko aiheelle Hymyilee leveästi
Jospa me muutkin opittaisiin jotain....
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"    Hyvän viinin määritelmä  "menee helposti alas ja pysyy sisällä" "Parempi muutama ruuvi löysällä, kuin yksi liian tiukalla"

anssal
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

Lusikkamies(joka suhteessa)

« Vastaus #1 : Lokakuu 27, 2010, 00:33:40 am »

No joo tää on mielenkiintoinen topikki, meinaa itse olen hurahtanut viskeihin oikein kunnolla! Aloitetaan tää nyt vaikka sillä mitä itse ainakin suosittelisin hyväksi jälkiruoaksi esim. savuahventen päälle! Eli siis legendaarinen irish coffee! Mun mielestä jokaisen valveutuneen kalamiehen kuuluu osata valmistaa tuo viileillä keleillä mukavasti lämmittävä jälkiruoka naukku, mutta se viski mitä siihen suosittelen käytettävän omien kokemusten varjolla on perus 30 euron leka alkosta merkiltään bushmill`s! Kunnon yksimaltaiset kannattaa säästää myöhäisemmäksi illaksi nautittavaksi, nimittäin turha on sotkea niiden makua muilla aineksilla, sillä löytyyhän niistä itsessään eri makuja kun kunnolla maistelee!

Bushmill`s on sopivan kirpeä ja sopivan pyöreä (kuulostaa pikkasen sukupuolineutraalilta sanoa noin, mutta totuus se on) sekotus viski irish coffeen valmistukseen! Red  labelit, famous grousset ym. eivät tuo yhtä hyvää nautintoa, mutta menee paremman puutteessa! Jenkkien maissi viskit kannattaa unohtaa näissä hommissa ja parempi olis unohtaa ne muutenkin! Totuus on se, että ainoat oikeat viskit tulevat skotlannista ja eivät ne turhaa ole skotlannin viedyimpiä "elintarvikkeita"! Alkolla vaan on suomessa valitettavasti tässäkin asiassa ärsyttävä monopoli asema ja monia monia hyviä viskejä ei edes myydä suomessa! Onneksi saksasta saa laillisesti tilata kotiin kuljetettuna ihan mitä viskiä tahdot ja hinnat ovat kalleimmissa viskeissä, joita löytyy alkon listoilta myös huomattavasti halvemmat!

Tää on mahtava topikki, kiitos siitä! Kokemuksia ja vinkkejä odotellessa!!

-whiskeyn ystävä-
tallennettu

Lapsi ja kala...molemmat saadaan!!!!

Pasi1
Yleisvalvoja
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : Lokakuu 27, 2010, 01:01:32 am »

Kyllähän tuo Irish coffee menee mutta olen kyllä vakaasti sitä mieltä, ettei kahvin makua kyllä kannata moisilla tuhnakkeilla pilata  Virnistää

Itse olen konjakki-ihmisiä ja Remy Martin VSOP on oma suosikki. Tosin jotain vuotta sitten löysin armanjakit, jotka ovat kuin konjakkia mutta eivät ole Cognacin maakunnasta. Armanjakeissa on hinta-laatusuhde huomattavasti parempi, sillä 40-50e pullo voi olla jopa 40v vanhaa laatutavaraa. Parasta, mitä armanjakeista juonut taisi olla alkuperältään jotain armenialaista tai sieltä päin kuitenkin.
tallennettu

Kahviaddikti ja kofeinisti   

anssal
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : Lokakuu 27, 2010, 01:14:15 am »

Hehe! "tuhnakkeet" noh noh! VSOP on kyllä hyvää ja kahvi&konjakki toimii aina, mut mun mielestä vaatii jonkun ehkä vähän raskaamman aterian alle niin toimii hyvin ruoan sulatuksen aloituksena siis jos puhutaan vaikka nyt ruoan päälle ja mieluusti just siis kalaruoan päälle toimivasta alkoholista!(MAKUASIOITA)
tallennettu

jarski
Haukimagneetti
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : Lokakuu 27, 2010, 07:58:07 am »

Sitähän sanotaan että ihminen on joko viski- tai konjakki-ihminen. Mä olen tuota jälkimmäistä sorttia. Vähäinen on meidän määrä, johtuneeko nyt sitten jo tovin jyllänneestä viskitrendistä vai mistä  Hymyilee

Peesailen Pasia konjakin valinnassa, oma lemppari näistä järkevän hintaisista on Remy Martin VSOP.

Parasta koskaan saamaani juomaa on silti armanjakki. Uudenvuoden aattona 2010 sain ranskalaisissa juhlissa kouraani nimittäin armanjakkia, pullossa oli metka sinetti ja tuotelapussa vain teksti "Armagnac 1908". Hetken lagin jälkeen tajusin, että ei heevata, sehän on yli 100 vuotta vanhaa, valmistettu ennen ensimmäistä maailmansotaa  Näyttää kieltä Ajatukseni liihotteli tuohon aikaan ja ajattelin kuinka pulloa on kärrätty hevosvaunuilla muhkuraista polkua pitkin kohti Pariisia. Mietin minkälainen maailma oli silloin ja lähes haistoin hevosenpaskan polun varressa ja kuulin kärpästen surraavan siinä ympärillä. Sitten havahduin ja siemaisin. Uskomattoman pehmeä ja samettinen herkkunami, vailla mitään särmiä. Kuin linnunmaitoa, joka lämmitti mukavasti vatsanpohjaa. Sitten juhlien isäntä vei pullon pois  Itkee

Tällä hetkellä kotona muhii pullo armanjakkia vuodelta 1986, mutta sitä ei sovi juoda kun on emännän "syntymävuosipullo"  Virnistää

Kuten sanoin, viskit ei herätä mitään hirmuisia fiiliksiä, mutta jonkunlaiseksi tutuksi kaveriksi on tullut Caol Ila, eikä Taliskerkaan pahaa sinänsä ole  Hymyilee
tallennettu

Sensaatiomaista! Tulitaistelu ostereiden kesken!

jabala
Yleisvalvoja
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : Lokakuu 27, 2010, 08:44:44 am »

Molemmat toki menee mutta erähommissa nuo viskit kyllä putoavat paremmin, konut sitten enempi niitä golfkerhon nautintoaineita.

Viskeistä menee lähinnä skottilaiset sinkut, eritoten Islayn saaristolaislitkut. Eihän toki sovi muidenkaan saarien kuten Orkneyn ja Skyen tuotoksia unohtaa ja vaihtelun vuoksi joskus kiva maistella vaikka Speysiden makeampia sahteja.

Ei noista oikeen lempparia saa valittua mutta Caol Ila 12  varmaan useimmiten maistuu. Se on mun makuuni poikkeuksellisen monipuolinen ja tasapainoinen.

Laphroaig 10 on rehellisen savuinen ja miehinen meriviski. Hieman öljyinen jälkimaku. Lapparin QC ja CS sitten aivan huippua kamaa jos vaan saisi kaupasta.

Ardbeg 10 on väriltään aika hailu mutta maultaan mahtava. Hieman edellisiä aggressiivisempi mutta tosi turpeinen suokossu, kunnon kamaa.

Lagavulin 16 on toisaalta näistä kaikkein sivistynein, tuoksuu aivan mahtavalta. Erittäin tasapainoinen viski mutta turve tahtoo peittää alleen muita hedelmän ja kukkien aromeja. Jälkimaussa kaikki tulee sitten esiin. Tosi hyvää joo mutta hintakin sen mukainen. Caol Ilasta saan melkein saman verran irti paljon halvemmalla.

Tossa nyt noita perusvissyjä Islaylta. Kaikki hyviä ja mikä tahansa noista voi olla se lemppari, riippuu tilanteesta. Samaan kastiin voi laskea Taliskerin, Balvenien jne. jne. mutta nuo Islayt menee selkeesti silti edelle.
tallennettu

ako
Jäsen
*
Poissa Poissa

Fishing Fanatics Finland

« Vastaus #6 : Lokakuu 27, 2010, 09:20:03 am »

Itse olen enempi rommimiehiä, eikös se jo historiankin valossa ole kalamiehen valinta.Mainitut viskituotteet ovat itselleni kuitenkin maistuneet.

Hintaluokassa alle 40 euroa per pullo viski, rommi ja konjakki ovat makuina täysin tasavahvoja. Osta 10-20 euron viskipullo, saat samanlaista sontaa kuin 10-20 euron (Alkon) rommikin on, tämän hintaluokan brändyistä nyt puhumattakaan. Viimeisimmät ruotsinlaivalta ostetut kympin brändyt ovat muuten ainoita alkoholijuomia, joita olen kaatanut maistamisen jälkeen irvistellen viemäriin.

Kun hinta kasvaa, konjakki putoaa kyydistä kahden muun rinnalla. 50-60 euron hintaluokassa konjakki on pysähtynyt kohtaan pehmeää, mutta viski ja rommi alkavat olla pikkuhiljaa erinomaisia, koska nyanssit säilyvät kyydissä. Kuitenkin rommeissa on se etu, että kaikki huippumaut ovat keskenään aivan erilaisia, jokainen herkku tuo siis myös yllätyksen. Yli sadan euron mentäessä hinta korreloi mielestäni vain hypetyksen, ei enää maun kasvua.

Ensi käden tietoa http://rommi.info/

--ako

tallennettu

Lastunen
Vieras
« Vastaus #7 : Lokakuu 27, 2010, 15:25:52 pm »

Olen kyllä suuri Wiskin ystävä, jos ei joku sitä aiemmin vielä tiennyt Virnistää

Olen aika kaikkiruokainen viskien suhteen. Yleensä tulee kokeiltua kaikenlaisia merkkejä bourbonista Jenkkiviskeihin. Sinänsä hassu juttu, mutta vuosien harrastuksen jälkeen en löydä Skoteista juurikaan eroja oli kyseessä sitten 20€:n peruspullo tai 12v laatupottu. Bourboneista eroja sitten löytyykin.

Skoteistakin löytyy poikkeuksia. Saari nimeltään Islay( äännetään kuulemma ailaa) on sitten asia erikseen. Djuza kävi kerran täällä pilkkimässä ja toi tuliaisiksi pullon Islay Malttia. Voi elämän kevät. Ei pysty oikein kuvailemaan sitä makunautintoa. Se on jotain viskin ja konjakin väliltä. Mahtavat savuaromit ym. Islayn tuotteissakin on vaan vikansa, hinta. Tietty laatu maksaa ei siinä mitään, mutta ei Islayta viiti ostaa ihan perjantaipulloksi. Juhlan kunniaksi tai hyvässä seurassa.

Nautin viskini aina huoneenlämpöisenä. Kylmä viski ei maistu oikein miltään. Saunaan otan joskus kupillisen jääkaappikylmää elämänvettä. Opettelin myös tavan, jota jotkut hifistelijät suosittelevat. Pienen pieni loraus vettä sekaan avaa makua paremmin. Tämä piti kyllä paikkansa.

Lyhyesti jotain suosikkeijani. Makuasioita, en lähe väittelemään.

Bourbon.

Kentucly centleman. Vanilijainen, pehmeä.
Old Dignity. Samaa sarjaa Kentuclyn kanssa.
Jack Daniels. Tennesee wiski. Perussettii.

Skotti.
Hankey Bannister. Edullinen perusviski. Vois maksaa vaikka enemmänkin mausta pääteltynä.
Long John. OK.
VAT69. Ostin muutaman kerran kun taistelutovereissa se yks skappari joi vain ja ainoastaan tätä. Ihan normi kamaa.
Haddington House. OK
Bell´s Originall. Pehmeä, lämmin.

Irkku.
En ole oikein löytänyt mitään lempparia. Hyvin kevyitähän nämä tapaavat olla.

Kanada.
Black Velvet. Hirveimmän makuinen viski mitä olen ikinä juonut. Hyi hyi ja hyi!

Varmaan tulis ostettua noita Islayn tuotteita ja muita vuosikertapulloja, jos olis ylimäärästä hilloa. Mutta kun ei niin ei. Hyviä noi perus halpiksetkin on.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2010, 15:26:29 pm kirjoittanut Lastunen » tallennettu

jarski
Haukimagneetti
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : Lokakuu 27, 2010, 15:42:51 pm »

Hauska näkemysero Lastusen viskihavaintoihin. Itse luultavasti olisin viskin harrastaja, jos en olisi juuri halvoilla paloviina-viskeillä makuani tärvellyt. Sinänsä 50 euroa pullosta ei ole paljon, eihän sitä (toivottavasti) vedetä huiviin pelkästään ekana perjantaina, vaan hyvin pitkään sen jälkeenkin  Iskee silmää

Asiasta kolmanteen, tänään pitää hakea pottu koknakkii, saas nähä mitä tulee Pusu
tallennettu

djuza
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : Lokakuu 27, 2010, 15:44:55 pm »

Kaikilla hyvät perustelut jne,jne....Minä en osaa sen kummemin perustella kuin pari lempparia joista ekana on Laphroaigin kymppi jossa on niin vahva savunmaku ettei sitä voi avata palovaroittimen alla.
Juuri se savunmaku on minun mieleen.
Lemppareiden toiseen ääripäähän mentäessä mieleen tulee ensimmäiseksi Dahlwinnie 15v mikä on täysin vastakohta edelliselle eli maultaan erittäin pehmeä mutta se jälkipotku....YESSS!!!!!

Molempia yhdistää se että aamuinen jälkipotku ei ole miellyttävä.
tallennettu

http://piketeaser.blogspot.com/

On olemassa kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa...

temesi
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : Lokakuu 27, 2010, 16:51:18 pm »

Toi black velvet on muuten sellainen viski et ainoastaan se vanhempi viski on hyvää mikä oli oisko ollu 8v vanhaa ja kulmikkaassa lasipullossa. Se halvempi on tosiaan kyl ihan myrkkyä. Näyttää kieltä
tallennettu

anssal
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : Lokakuu 27, 2010, 17:02:52 pm »

Chivasin 18v. voin kanssa suositella erittäin lämpimästi tilkalla vettä tai ei, mutta ehdottomasti huoneenlämpösenä ja KUNNON lasista!!!Laseillakin on eroja viskin maussa se kannattaa muistaa!
tallennettu

katchu
Konemestari e.v.p.
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : Lokakuu 27, 2010, 20:23:37 pm »

Irish Coffeeta olen maistanut muutaman kerran mutten pidä siitä vieläkään, ei oikein iske. Jostain systä konjakitkaan eivät oikein sytytä, olen enemmänkin viski ja rommi mies. Toisaalta en ole päässyt testaamaan kunnollista xo konjakkia joten äidiltä saadut maistiaiset Meukowin vs ja vsop konjakeista ei anna välttämättä oikeaa kuvaa. Pitääkin joku kerta baarissa käydessä pyytää lasillinen jotain laadukasta xo:ta.

Viskeistä tulee eniten juotua Islayn saaren single maltteja, vaikka muitakin hyllystä löytyy. Pidän eniten savuisista ja vahvoista viskeistä. Viskirintamalta suosikkeja Laphroaig 10 ja quarter cask sekä Ardbeg 10. Laphroaigin qc ja cs saa Alkon tilausvalikoimasta ja molempia on hyllyssä Alkon lippulaivamyymälässä. Hyvänä käyttöviskinä mainittakoon Nikka Allmalt, pehmeä mallasviski japanista ja 0.75 litran viski kustantaa karvan yli 30€.

Viskien lisäksi laadukkaat rommit hieroo makunystyröitäni. Toisin kuten viskeissä, pidän pehmeistä rommeista. Eli melkolailla täydellinen vastakohta viskeille Hymyilee Ehdottomasti paras maistamani rommi on guatemalainen Ron Zacapa. Löytyy yleensä Alkojen hyllyiltä ja 0.75 litran pullo kustantaa noin 50€. Hieman halvemmista rommeista voi suositella El Doradon 12 vuotiasta joka on hieman laihasta mausta huolimatta kelvollinen "käyttörommi" reilun 30€ hintaan. Hieman vahvemmasta mausta pitäville voinee suositella jamaicalaista Appleton Estate Extra Aged 12 Years rommia, irtoaa reilun 30€ hintaan.

Rommit ja viskit juon ilman jäitä huoneen lämpöisinä. Joihinkin erityisen vahvoihin viskeihin saatan laittaa tipan lämmintä vettä.
tallennettu

Old Fishermen Never Die -- They Just Smell That Way!
Always think like a fish no matter how weird it gets

JaNnEm
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : Marraskuu 05, 2010, 16:57:09 pm »

Jos valinta pitää tehdä viskin ja konjakin välillä, niin yleensä päädyn viskiin. En tosin ole konjakkilasiinkaan sylkenyt. Armanjakkiin en törmännyt, mutta vaikutta mielenkiintoiselta vaihtoehdolta.

Skottiviskeistä olen tutustunut lähinnä halpoihin perusviskeihin, eikä niistä sen enempää. Jenkit ovat jääneet vielä vähemmälle. Kun joskus vuosia vuosia sitten erehdyin Turun Whiskybarissa tilaamaan bourbonia, niin nauroivat ettei se mitään viskiä ole.

Oman suosikkini olen löytänyt Irlannin vihreältä saarelta. Red Breast 12 yo vei kielen mennessään pehmeydellään ja tasapainoisuudellaan. Olen harmitellut, ettei sitä Alkosta kuin laatikollisen kerrallaan. Samaisen saaren Connemara taas on väkevämpää ja turve on selkeämmin mukana.
tallennettu

jarski
Haukimagneetti
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : Marraskuu 05, 2010, 17:13:13 pm »

Tuli ostettua Arbellot VSOP -konjakkia 0,7L puteli, kun muutama taho sitä varovaisesti kehaisi ja hintakin oli siedettävät 30 euroa. 1/3 pulloa nyt nautittu ja ei ihan hirmuisia elämyksiä ole aiheuttanut. Maku kyllä on kehittynyt jo hiukan pehmeämmäksi ja syvemmäksi, mutta aika retvakkaa tavaraa vielä on, oikeastaan viskimäistä. Mutta kovasti uppoaa ku lasiin kaataa  Virnistää
tallennettu

Vastaranta
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #15 : Marraskuu 06, 2010, 12:57:23 pm »

Oikeastaan kaikki Islayn saarelta tuleva single malt whisky on hyvää. Itse olen tykästynyt Laphroaigiin. Siinä on juuri sopivasti savua. Lagavulin on toinen hyvä kyseiseltä saarelta. Ardbeg oli kuitenkin pieni pettymys. Ihan hyvää perusviskiä, mutta luonne jäi puuttumaan.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2010, 13:20:43 pm kirjoittanut Vastaranta » tallennettu

zipa
Yleisvalvoja
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #16 : Marraskuu 08, 2010, 16:54:54 pm »

Eli siis legendaarinen irish coffee! Mun mielestä jokaisen valveutuneen kalamiehen kuuluu osata valmistaa tuo viileillä keleillä mukavasti lämmittävä jälkiruoka naukku, mutta se viski mitä siihen suosittelen käytettävän omien kokemusten varjolla on perus 30 euron leka alkosta merkiltään bushmill`s!

Alkuperäisen Irish Coffeen raaka-aine on Jameson, ihan vaan sivuhuomautuksena ajattelin mainita.

Ja Pasille: Armanjakki on kuin konjakki, mutta valmistettu Cognacin maakunnan sijaan Armagnacin maakunnassa. Kaikki muu on sitten brandyä, kuten myös se Armenialainen tisle, tai mistä sitten ikinä olikaan...
tallennettu

Pasi1
Yleisvalvoja
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #17 : Marraskuu 08, 2010, 17:04:59 pm »

Ja Pasille: Armanjakki on kuin konjakki, mutta valmistettu Cognacin maakunnan sijaan Armagnacin maakunnassa. Kaikki muu on sitten brandyä, kuten myös se Armenialainen tisle, tai mistä sitten ikinä olikaan...

Kah kerpele...olin siis väärässä, taisi olla jo todistetusti toinen kerta elämäni aikana  Virnistää  Olen siis juonut sekä armanjakkia että epämääräisiä tisleitä, jotka ovat hellineet makunystyröitäni perin mainiosti vallan. (armenialalainen alkaa pienellä a:lla  Virnistää) Täytyykin muuten ostaa jotain kaappiin vanhenemaan juhlan varalle, on ne vaan niin hyviä.
tallennettu

Kahviaddikti ja kofeinisti   

vaka
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #18 : Marraskuu 08, 2010, 19:23:01 pm »

Konjakki ja whiskyt sopivina annoksina putoo lähes pullo kuin pullo Virnistää Konjakeista mieluisimpia on Martell v.s.o.p .Olen aina ollut sitä mieltä,että konjakkia ei lantrailla vaan imetään kitusiin raakana kunnes jouduin nielemään mielipiteeni.Koittakaas joskus tälläistä  4cl jotain laatukonjakkia ja 4cl D.O.M Benedictine likööriä juoma lämmitetään kevyästi mikrossa ja sekaan hieman hunajaa,jumalauta mikä MAKU!!!! 

Kuitenkin kaikkien ruskeiden nautintoaineiden kruunattu ykkönen on JALOVIINA Virnistää Virnistää Virnistää Virnistää
tallennettu

jarski
Haukimagneetti
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #19 : Marraskuu 08, 2010, 19:29:04 pm »

Kuitenkin kaikkien ruskeiden nautintoaineiden kruunattu ykkönen on JALOVIINA Virnistää Virnistää Virnistää Virnistää

Tuossa olet kyllä ihan oikeassa... ja tietenkin se yhden tähden jalo juoma, eikä mikään kolmen tähden pyrkyrijallu!
tallennettu

vaka
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #20 : Marraskuu 08, 2010, 19:31:36 pm »

Tuossa olet kyllä ihan oikeassa... ja tietenkin se yhden tähden jalo juoma, eikä mikään kolmen tähden pyrkyrijallu!

Just! Talonmiehenvapaapäivä,nam! Virnistää
tallennettu

Vastaranta
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #21 : Marraskuu 10, 2010, 01:29:57 am »

Juu. Jallu on kyllä jokapaikan mauste. Sopii aamukahvin lisäksi kaikenlaisen pannuruoan marinadiksi todella hyvin.
tallennettu

Aitohoppis
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #22 : Marraskuu 12, 2010, 17:24:34 pm »

Whiskyt maistuvat Pommacille, konjakit ja muut jaloviinat yleensä Cokikselle.

Ero näilllä juomilla on se, että mitä "laadukkaampi" viski on, sitä enemmän se tarvitsee lantrinkia. Konjakissa päinvastoin.

Yhden tähden venetervanohennusaineen käytössä suosin poikkeamista käytännöstä erityistilanteissa.
tallennettu

~sing if you are happy that way~

Markose
Jäsen
*
Poissa Poissa

« Vastaus #23 : Joulukuu 21, 2010, 23:59:29 pm »

Jännä juttu, miten kalamiehen suosikiksi tässä keskustelussa on noussut Laphroaig, se on meikäläisenkin lempimerkki tässä lajissa.
Sen verran kai tuota on tullut hehkuteltua, että työkavereiltakin sain viime vuonna lekan synttärilahjaksi kyseistä 10-vuotiasta tuotosta.
Muutkin Islayn uisge beathat toki maistuvat, kakkonen on Lagavulin. Kolmosena taitaa olla Speyn Glenfiddich, jos rankata tarttee. Laphroaigia ja Glenua löytyy tällä hetkelläkin kaapista. Mainioita nautintoaineita esim. perhoja sitoessa  Iskee silmää
Jotenkin tuo savunmaku kai miellyttää erämiestä. En tosin kieltäydy hyvästä konjakistakaan ja tummat rommit myös maistuvat.

tallennettu

Lastunen
Vieras
« Vastaus #24 : Lokakuu 24, 2011, 15:37:03 pm »

Tuskin on foorumin porukalla kokemuksia tästä viskistä? Tuokaas mulle yks pottu, jos skotlannissa käytte lohia kalastelemassa Iskee silmää Panimon kotisivuille pääsee täältä: http://www.oldpulteney.com/index.php

BBC: Maailman paras viski valittu

Brittiläinen johtava viskiasiantuntija on valinnut parhaaksi viskiksi skottilaisen pientislaamon single malt -juoman. Viski tehdään Wickin kylässä Skotlannin ylämailla, kertoo BBC.

Arvostettu brittiasiantuntija Jim Murray valitsi parhaaksi viskiksi 21-vuotiaan, yhden tislaamon maltaista tehdyn Old Pulteneyn. Juoma valmistetaan amerikkalaisissa tammitynnyreissä.

Murray maistoi kaikkiaan 1 200 viskiä ennen ratkaisuaan. Voittaja keräsi 97,5 pistettä sadasta.

- Tästä juomasta ehdottomasti räjähti elinvoimaa, karismaa ja tyyliä, Murray perusteli.

Voittajajuomaa valmistava pieni tislaamo sijaitsee syrjäisellä seudulla, eikä sillä ole varaa kilpailla suurien tuottajien kanssa juomansa markkinoinnissa.

- Toivon, että tämä tunnustus auttaa ihmisiä ympäri maailman löytämään Skotlannin tuntemattomat tislaamot, Murray toteaa.

LÄHDE:YLE Uutiset
tallennettu

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: