Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Veitsen/puukon teroitus  (Luettu 33375 kertaa)
Pasi1
Yleisvalvoja
Jäsen
Poissa Poissa

« : Lokakuu 26, 2010, 21:13:14 pm »

Tuli viime syksynä hankittua heräteostoksena Marttiinin kynämallinen teroitinpuikko, koska kivahan se on puukolle jotain pikkunäppärää ensiapua teroitukseen pitää mukana. Menee valitettavasti sarjaan "turha ostos", sillä pinnan timanttirae on auttamatta liian karhea hiiliteräkselle. Rosteriin voi purrakin paremmin. Kyllä tuolla sellaisen paniikkiteroituksen tekee, mutta edelleen paras tapa omalla kohdalla on perinteinen kovasin tai sitten hienopintainen teroituspuikko, tai jopa näiden yhdistelmä. Jotkut käyttävät smirgeliä/rälläkkää erilaisin laikoin varustettuna mutku ei raaski moisen homman takia niitä hankkia varastoon.

Jos väkisin hyviä puolia hakee, niin hinta on edullinen, koko on erittäin kompakti ja terässä on ura, jotta saa koukkuja teroitettua helpommin.

Noh, joskus näinkin...  Epävarma
tallennettu

Kahviaddikti ja kofeinisti   

Pasi1
Yleisvalvoja
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2010, 21:21:13 pm »

Emännys osti jotain aikaa sitten keittiömessuilta sellaisen timanttilatan, jolla saakin aika näppärän ensiavun terän lommoihin. Pari sutaisua riittää ja terä on valmis lopulliseen teroitukseen. Ei taideta turhaan paketin kyljessä varoittaa, että on oikeasti terää kuluttava menetelmä ja pari vetäisyä riittää.
tallennettu

psychocowboy
Rappiohotellin tirehtööri
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : Lokakuu 31, 2010, 23:45:00 pm »

Nyt ollaan asian ytimessä eli meikäläinen on aika perfektionisti mitä tulee puukkojen terävyyteen. Puukko on terävä kun sillä ajaa parran, puukko on sopivan terävä kun sillä ajaa parran mukavasti ilman vaahtoa  Iskee silmää
Oppini olen saanut eräältä lihanleikkajalta, joka hoiteli paikallisen teurastamon veitset. Aluksi oli hieman kyyninen kaverin juttuihin mutta kunhan sain itse kokea erot "terävän" ja oikeasti terävän veitsen välillä niin tajusin pitää turpani kiinni ja oppia.....
Aluksi tarvitaan hieno kivi. Karkeat kivet on kirveitä varten ja puikot vain viimeistelyyn. Kun olet saanut hommattua hienojakoisen öljykiven alkaa toiminta. Ensin vain yhdeltä puolelta koko terän matkalta hiotaan terää kohtisuorin vedoin (ei pyöritellä) terän oikeassa kulmassa (yleensä noin 5 asteen kulmassa kiveen nähden). Kun on kaikessa rauhassa käyty koko terä läpi muutamaan kertaan huomaat että terässä on vastapuolella koko matkalla pieni "kynnys". Eli terän kärki on kääntynyt yli, HYVÄ. Niin pitää ollakkin. Seuraavaksi käännät veitsen ympäri ja teet saman toiselle puolelle kunnes huomaat moisen terän kääntymisen yli toiseen suuntaan. Nyt Sinulla on terävä veitsi jonka terä on kuin haitari. Seuraavaksi mennään vaiheeseen, joka vanhoissa elokuvissa alkaa parturin pyyhkiessä partaveistä nahansuikaleeseen (ennen kuin joku mafioso tulee ja tappaa asiakkaan....). Eli sama homma hoidetaan joko nahalla, huovalla tai puikolla; terä oikaistaan. Itse laitan porakoneeseen huopalaikan ja pyöräytän terää molemmin puolin noin parikymmenta kertaa että ei tunnu enään mitään nystyrää terässä. Testinä pyyhkäisen käsivarresta ihokarvoja joiden kuulu poistua tuskatta puukolla pyyhkäistessä.
Tämä on oikeasti liki mahdoton selittää kirjallisesti, joten laitan aiheesta kuvamateriaalia kun pääsen takaisin ihmisten ilmoille täältä "keskeltä ei mitään". Jokunen kalakaveri on käyttänyt allekirjoitaneen puukkoja eikä ole kukaan moittinyt niitä tylsiksi  Iskee silmää. Jokunen jopa telonut ittensä niillä.... en ymmärrä miksi.
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"    Hyvän viinin määritelmä  "menee helposti alas ja pysyy sisällä" "Parempi muutama ruuvi löysällä, kuin yksi liian tiukalla"

Rekufaari
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : Marraskuu 02, 2010, 00:20:32 am »

Jokunen jopa telonut ittensä niillä.... en ymmärrä miksi.

En minäkään, sillä yleensä ne vahingot tulevat tylsillä työkaluilla.
Kerran viikossa on tapana keittiöveitset ja puukot teroittaa, ja nahalla loppusilaus antaa..
tallennettu

Harrastukset: Itsenäisyys, DM 7025, Legendit ja hyvä kalaruoka!

minnow
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #4 : Marraskuu 04, 2010, 17:23:56 pm »

Milloinka Psycho saat kuvamateriaalia laitettua? Rupesi ihan itseänikin kiinnostamaan, kun aina on opetettu tuohon terän hiomiseen pyörittämällä. Silläkin tavalla on terät saatu teräväksi, mutta helposti myös pilattua...
tallennettu

On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön, vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön... (-Juice Leskinen)

psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #5 : Marraskuu 04, 2010, 17:37:45 pm »

Milloinka Psycho saat kuvamateriaalia laitettua? Rupesi ihan itseänikin kiinnostamaan, kun aina on opetettu tuohon terän hiomiseen pyörittämällä. Silläkin tavalla on terät saatu teräväksi, mutta helposti myös pilattua...
Olen just lomalla eikä ole teroitusreleitä matkassa. Ensi viikolla pitää kummimkin teroittaa reissupuukot niin koitan silloin saada aikaiseksi kunnon jutun. Vielä on ratkomatta miten otan kuvaa terän muodosta jonka tunee vain sormenpäillä Näyttää kieltä Näyttää kieltä. Mutta teen jonkun tarkemman silti. Jos saisin itse "oppi-isän" mannekiiniksi.
Pyörittämällä minäkin olen aikanaan teroituksen oppinut ja kaiken on saanut vuoltua mitä pitääkin. Isoja eroja alkaakin tulemaan sitten köökin puolella noissa puukoissa ja teroitustavoissa.
tallennettu

"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"    Hyvän viinin määritelmä  "menee helposti alas ja pysyy sisällä" "Parempi muutama ruuvi löysällä, kuin yksi liian tiukalla"

Pasi1
Yleisvalvoja
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #6 : Marraskuu 08, 2010, 00:24:22 am »

Linkissä on selitetty jonkinlaisin kuvin psychon kuvailema menetelmä: http://uniikkituote.blogspot.com/2009/07/pikaohje-puukon-teroittamiseen.html

Täytyy jossain välissä käydä lähikaupan tiloissa majaansa pitävän suutarin juttusilla, josko häneltä löytyisi parkkinahkaa. Jos ei löydy, niin viereisen farkkukaupan vyövalikoimista voisi löytyä soppeli nahkavyö. Tehdään asia nyt sitten vimpan päälle, koska mikään ei ole niin ikävää kuin tylsä puukko tai filetti.
tallennettu

sepaonu
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #7 : Marraskuu 10, 2010, 07:59:05 am »

Se nahkajuttu on puukoissa ja fileteissa enemmän hollywoodin juttu. Jos teroituksen jälken käytta vesihiomakiveja karkeudessa 3000-8000, se on jo poleeraus.
tallennettu

kerän aurinkonlaskuja korvien välille

psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #8 : Marraskuu 10, 2010, 08:28:30 am »

Se nahkajuttu on puukoissa ja fileteissa enemmän hollywoodin juttu. Jos teroituksen jälken käytta vesihiomakiveja karkeudessa 3000-8000, se on jo poleeraus.
Sitä se ei todellakaan ole. Tosin nykyaikana siihen käyttöön on myös muita materiaaleja kuten jo aiemmin mainittua huopa. Kivellä purseen poistaminen on jokseenkin vaikeaa.
tallennettu

Pasi1
Yleisvalvoja
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #9 : Marraskuu 10, 2010, 23:19:38 pm »

Nyt on tämäkin menetelmä testattu puukkoon ja filettiin. Alkuun timanttilatalla terän pinta rikki ja sitten hionta wästikivellä terän suuntaisesti ohjeen mukaan. Kivi on niin hienopintainen, että juuri ja juuri tuntee sormenpäissä kiven pureutuvan terään mutta ääni paljastaa jotain tapahtuvan ja terän vastapuolelle muodostuva riiste on niin pieni, että sen juuri ja juuri tuntee sormella. Lopuksi riisteen poisto linkissä mainitulla sanomalehtimenetelmällä eli sanomalehti tiukaksi rullaksi käärien ja puukolla muutama veto molempiin suuntiin. Toimii ja leikkaa pehmeän sanomalehtipaperin paperia rypistämättä.

Kun yli 30v sitten isäni opetti minulle puukon teroituksen kovasimella, niin ohjeena oli nimenomaan tuo toisen koulukunnan pyörivä liike. Sillä tavoin puukko on tähän asti teroittunut käyttökuntoon mutta ei tämä toinenkaan menetelmä ole lainkaan huonompi.

Kumpaa menetelmää sitten tulen jatkossa käyttämään? Ei liene merkitystä. Testin perusteella ihan sama kummalla tavalla terän teroittaa, paperi leikkaantuu nätisti ja silloin leikkaantuu paljon muutakin.
tallennettu

sepaonu
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #10 : Marraskuu 11, 2010, 09:33:47 am »

hienolla kivella (itsella viimeinen karkeus 8000 naniwa) ei oikeastaan tule paljon sitä purseen/riisten jos viimeiset liiket on terän pitkisuuntaiset
http://www.youtube.com/watch?v=VMz8P3Wm3OI&feature=related
 ja kerran yhdelta puolelta, joka tapauksessa see poisttuu ensimmäisen leikkamisen jälkeen, voi vedää esimerkiksi terän läpi viinipullon korkin.
Jokaisella omat tööottet ja periaatet, pääasia että puuko on teräva ja itse tyytyvainen.
tallennettu

Pasi1
Yleisvalvoja
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #11 : Helmikuu 08, 2011, 12:04:39 pm »

Jokin aika sitten tilattujen veitsien kylkiäisinä tuli kylkiäisinä veitsenteroitin:

Kahva sekä alapinnat on pinnoitettu kumilla, joten laitteen saa tuettua turvallisesti useimmille pinnoille otteen lipsumatta. Vasemmanpuoleinen teroitusosa on santokuveitsille (eli teroituskulma on jyrkempi) ja oikeanpuoleinen normaaleille teräaseille. Teroitin tuolla laitteella filetin sekä kalapuukkoni siten, että tuolla santokuosalla ensin jokunen veto ja sen jälkeen pari hentoa vetoa timanttipuikolla. Lopputulos: leikkaa käsivarresta karvat, joten laite on todettu erittäin käyttökelpoiseksi. Ja koska hinta oli 0€, niin voinee todeta hinta-laatusuhteen erinomaiseksi. Yleensä nuo kaupanpäälliset on vähän mitä sattuu, mutta tällä kertaa taisikin tulla oikein laatutuote.
tallennettu

sepaonu
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #12 : Helmikuu 09, 2011, 06:39:11 am »

Keitiossa voi olla tämmoinen.
Vaimolle ostin tämmoisen vulkan kovapala noin 2006, en ole paloja kääntanut kertakaan /kuva 1
On olnut tämmoinen taskuversio, en tykkanut/kuva 2
Nyt on venessa ja mökilla wenger /kuva 3
Pajassa on isompi tahko ja tarkka pikkutahko tormek 7
http://www.tormek.com/en/jigs/svm45/video_svm45_en.php
japanilaisia vesihiomakiveja löyty myös

kalastusreissulla tykkan eniten pikkuwengerista, helpokäytoinen, pieni koko.

* vulkan.jpg (27.97 kilotavua, 471x600 - tarkasteltu 3045 kertaa.)

* Smiths-Sharpener-CCKS-rw-37941-27899.jpg (14.16 kilotavua, 300x300 - tarkasteltu 1805 kertaa.)

* wenger.jpg (74.55 kilotavua, 470x764 - tarkasteltu 1250 kertaa.)
tallennettu

Vaahku
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #13 : Lokakuu 06, 2011, 12:38:10 pm »

Pitäisi saada kotonakin puukko teräväksi. Mökillä on käytössä isoisän hiomakivi, mutta nyt minulla ei ole kuin yksi hiomakivi, joka on liian karkea. Millaista teroitusvälinettä suosittelette puukon teroittamiseen? Olen ajatellut joko esim. Marttiinin timanttilattaa, jossa on ura koukkuja varten, tai sitten perinteistä hiomakiveä, esim. Wästikiveä. Jos teillä on kokemuskia edellämainituista, voisitte hieman kertoa niistä.
tallennettu

psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa Poissa

« Vastaus #14 : Lokakuu 06, 2011, 14:20:36 pm »

Pitäisi saada kotonakin puukko teräväksi. Mökillä on käytössä isoisän hiomakivi, mutta nyt minulla ei ole kuin yksi hiomakivi, joka on liian karkea. Millaista teroitusvälinettä suosittelette puukon teroittamiseen? Olen ajatellut joko esim. Marttiinin timanttilattaa, jossa on ura koukkuja varten, tai sitten perinteistä hiomakiveä, esim. Wästikiveä. Jos teillä on kokemuskia edellämainituista, voisitte hieman kertoa niistä.
Timanttilaattaa ja Wästikiveä löytyy itseltänikin ja toimivat moitteetta mutta ne ovat lähinnä siihen viimeistelyyn ja ylläpitoon tarkoitettu. Moisilla saa pidettyä puukon/veitsen terävänä todella pitkään kun muistaa aina käytön jälkeen tai ennen käyttää niitä. Samoin tuossa ylempänä Pasi1:n esittelemä Smith's on todella hyvä ylläpitoon. Mutta mikään noita ei auta jos puukko/veitsi on todella tylsä ja samalla terä todennäköisesti jo väärässä kulmassa, täynnä pieniä lovia yms. Eli hyvä hiomakivi, jolla terä ensin perusteräväksi. Sen jälkeen ylläpitoa yllämainituilla välineillä. Oikein käytettynä (niin veistä kuin teroitinta) veistä ei tarvitse todellakaan kovin usein "perusteroittaa" kivellä.

Hyvää tavallista ja tarpeeksi hienoa öljy/vesi kiveä voi olla vaikeaa kyllä löytää. Esim ainakin PK seudulla rautakaupassa katsovat kuin halpaa makkaraa kun moista kysyy. Tuppaavat olemaan todella karkeita mitä myyvät. Omani taisin löytää Malmilla sijaitsevasta koneistusfirmasta.
tallennettu

A.V.
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #15 : Lokakuu 06, 2011, 14:32:43 pm »

Hyvää tavallista ja tarpeeksi hienoa öljy/vesi kiveä voi olla vaikeaa kyllä löytää. Esim ainakin PK seudulla rautakaupassa katsovat kuin halpaa makkaraa kun moista kysyy. Tuppaavat olemaan todella karkeita mitä myyvät. Omani taisin löytää Malmilla sijaitsevasta koneistusfirmasta.

Olen ihmetellyt samaa. Suomessa on miljoonia puukkoja ja kuitenkin pitkät perinteet niiden käytössä ja ylläpidossa. Silti tavallista hyvää hiomakiveä ei saa mistään. Minullakin on vain vähän liian karkea vesikivi. Kyllä silläkin saa veitsen teräväksi, mutta siinä saa olla paljon tarkempi ja varovaisempi.
tallennettu

Murmeli
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

TEE SE ITSE

« Vastaus #16 : Lokakuu 07, 2011, 23:12:57 pm »

Itse olen töissä joutunut käyttämään veitsenteroitinta lähes päivittäin. Leikkaamme sahalla insuplast-eristettä. Teroittimena toimii Fiskarsin veitsenteroitin, jossa on pyörivä rulla sisällä. Sitä vasten terää painetaan ja vedellään edestakaisin.

* dgpnr9azb9hew56z.jpg (15.18 kilotavua, 500x500 - tarkasteltu 2327 kertaa.)
tallennettu

TEE SE ITSE

jänis
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #17 : Lokakuu 08, 2011, 00:03:04 am »

Ei liity teroitukseen. Tuolla voi suunnitella itse puukon Iskee silmää
http://www.puukkopaja.fi/
tallennettu

--=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  --=  -
SonataarcticA http://kajostus.blog

OssyS
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #18 : Lokakuu 08, 2011, 01:01:10 am »

Hyviä teroituskiviä kannattaa kysellä Helsingin Plektra Trading työkaluliikkeestä. Toimittavat puuntyöstöön tarkoitettua kalustoa, teriä ym ym.
tallennettu

sepaonu
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #19 : Lokakuu 09, 2011, 10:08:18 am »

Ma olen ostanut Plektralta pari kertaa, hyvin on palvelettu.
Itse ei ole kiveja ostanut hänelta, mut tunttuu oleman jotakin
http://www.plektratrading.com/index.php?node_id=11252
Netista löytaa lisaa
http://www.fine-tools.com/naniwa-stones.html
Itse tykkan tämmoisesta 800/5000 karkeudessa setista.
tallennettu

Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: