Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Kreikka  (Luettu 4291 kertaa)
Igors
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« : Marraskuu 11, 2013, 10:11:51 am »

Katselin sääennusteita netistä.  Kovin oli tuulista ilmaa ja sadetta luvassa.  Ei oikein ollut sopivaa ilmaa merelle menoa ajatellen.  Olisihan se ollut mukavaa muutama ahven tai hauki vielä mereltä kotiin hakea mutta ei tuollaiseen ilmaan oikein olisi kiva lähteä.

Klikkailin sitten matkailun sivustoille.  Katos perhanaa, Aurinkomatkoilla olisi aika edullinen äkkilähtö.  Katsoin sitten hotellin tiedot:
http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g1190975-d315339-Reviews-Creta_Palm-Kato_Stalos_Chania_Prefecture_Crete.html

Vaikutti ihan asialliselta ja kun vaimollakin oli vuosiloma alkanut niin siitä sitten huikkasin vaimolle: ”Rakkaani, armaani, ainokaiseni, mitäs sanot jos lähdetään pikapikaa lomalle Kreikkaan.”  ”Ai jaa, isäntä on kyllä aina sanonut että kesällä ei mihinkään pidemmälle lähdetä mutta jos nyt sitten tahdot niin mikäs'ettei”

Olipahan sitten todellinen äkkilähtö.  En edes muista että ulkomaille lomareissulle oltaisiin lähdetty ilman että en olisi jo hyvissä ajoin kalastusvälineitä matkalaukkuun pakannut. Meillähän minä olen delegoinut tuon pakkaamisen siten että minä pakkaan kalastusvälineet ja vaimo kaiken muun. Eikös olekin helppoa, (minulle meinaan) , vaimo tosin joskus on tuosta ollut ”hieman” erimieltä.  Nyt sitten pari kelaa, pari vapaa ja pakillinen kalastuskräässä matkalaukkuun ja minun puolestani.... valmista on.

Hanian lentoasemalla tulomuodollisuudet olivatkin pikapikaa järjestyksessä.  Tuntui ihan hassulta on on tottunut kaukomailla kaikenlaiseen byrokratiaan ja nyt vain sitten kävelimme kentältä ulkoilmaan.  Matka hotelliin meni joutuisasti ja huoneenkin saimme aivan heti. Tavarat saimme pian puretuksi ja teimme pikaisen kierroksen lähiympäristöön. Ei hassumpaa... ranta suhteellisen lähellä, hotellissa parikin uima-allasta ja lähistöllä ravintoloita yllinkyllin.

Seuraavana päivänä lähdimme laivaristeilylle Gramvousan saarelle ja Baloksen siniselle laguunille.  Odotin leppoisaa meriretkeä mutta ei tämä nyt sellainen ollutkaan. Laiva oli kooltaan  kuin matkustajalautta itämeressä, tosin niin täyteen ahdattu että mahtokohan kaikille edes istuinpaikkaa mistään löytyä. Tutustuimme ensin Gramvousan saarella olevaan isoon vanhaan linnoitukseen. En kylläkään itse lähtenyt sinne vuorelle, minkä huipulla se sijaitsi, kiipeämään vaan katselin sitä laivasta käsin. Eipä olisi tuo jalkanikaan tuollaista kiipeämistä edes kestänytkään.

Uintipaikka Baloksen laguunissa oli aivan tukossa matkailijoista. Oppaan kertoman mukaan näin iso tungosta ei siellä normaalisti olisi ollut. Kahlailin hetken ja palasin laivaan.  Harvoin on ”meriretki” tuntunut näin tylsältä mutta se siitä.  Kuka tykkää mistäkin.

Kotona olin (tietenkin) katsellut, kuukelin suosiollisella avustuksella, mitä mahdollisia kalastuspaikkoja siellä olisi kävellen saavutettavissa.  Muutama ihan varteenotettava paikka olikin löytynyt.

Ensimmäseen ennalta katsottuun paikkaan tutustumisen aloitin vaimon kanssa kävelyretkellä ilman mitään kalastusvälineitä. ”Pelipaikalle” tullessani, kaiteen ylitse kiivettynäni, pientä polkua kävellen, katse tiiviisti maahan suunnattuna etsin siimanpätkiä käännellen pikkukiviä rantakivikosta??   Vaimo tosin epäili minun tulleet enemmän tööt tööt kuntoon. Tättärää, katsos mitä löysin, sanoin vaimolle ja näytein suurta saalista: muutamia pätkiä nailonsiimaa ja  yhden rikkinäisen lippauistimen.  Ette varmaan usko mutta tuo oli todella hyvä saalis, vaikka vaimo hieman puristeli päätänsä, tuossahan oli varma merkki siitä että siellä on ainakin joskus joku yrittänyt kalaa saada.

Loppupäivä menikin sitten kuten varmaan valtaosalla matkailijoilla. Altaalle tutustumiseen, lähistölle kiertelemiseen, katsastamassa lähiranta sekä katselemalla lähiravintoloiden tarjontaa.

Seuraavana päivänä olikin sitten helppo homma lähteä kaloja narraamaan.  Onhan hyvin suunniteltu jo puoliksi tehty, vai miten se menikään.  Tulos ei jostakin ihmeen syystä kuitenkaan ihan nappiin mennyt. Kaloista ei pyrstöäkään edes näkyviin. Onneksi moiseen on jo kotimaassa tottunut. Kävin sitten vielä ikäänkuin varmuuden vuoksi toisenkin kerran tuossa kalapaikassa kunnes uskoin että ei ole minusta tuon paikan kalojen narraajaksi.

Uusi aamu kaiken muuttaa voi.  Vaimo sitten aamulenkiltään tullessaan kertoi ihan oikean kalamiehen nähneensä venesatamassa.  Aamupalan jälkeen sinne sitten lähdin menemään ja vaimo sanoi tulevansa sitten myöhemmin suurta saalista ihailemaan. Aallonmurtajan kupeessa olikin paikallinen kalamies onkimassa ja sai jopa kalojakin.  Kymmenisen metrin päähän kalamiehestä sitten parkkeerasin itseni ja rupesin luottouistimiani kaloille tarjoamaan.

Olisiko sitten jokin kielimuuri vai mikä lieneen syynä mutta ei minun tarjoukseni tuottaneet vastakaikua. Katselin kalamiestä joka taisi olla jokin hienohelma, sillä kalan saatuaan kietoi sen pyyheliinaan ennenkuin  irroitti koukun. Kalat olivat aivan kotimaisen ahvenen tuntuisia tosin väritys oli hieman erilainen. Nuorehko mies käveli luokseni ja antoi minulle kymmenisen syöttiä. Kovin oli ihmeellisen näköisiä, aivan kuin iilimatoja olisivat olleet.

Näytti sitten saatua kalaa ja sanoi minulle boison. Näytti sitten kalan selässä  evän juuressa olevaa piikiä ja nyt sitten ymmärsin miksi ei paljain käsin siihen koskenut. Kovin onkin ulkomailla tuo kalastus hieman erilaista kuin mihin olen tottunut. ”Iilimadoilla” myrkyllisiä kaloja pyytäminen ei kotimaassa kylläkään ole jokapäiväistä touhua.

Kysyäisin sitten mahdollisia muita kalapaikkoja ja sainkin vastauksen. ”To planä klaastu fish klart tranden klops big fish tvo marst plos vraste klosten. Eftermiddaagen fish klause to erte samtui havet jne......”

Jep, jep kyllähän nuorimies ihan oikeaa englantia puheli mutta minulle tuo kuullosti tuollaiselta. Sen verran sain tolkkua tuosta että illalla tuohon vieressä olevaan matalaan lahteen tulee isompia kaloja. Olisi nyt sitten edes sanakirja tullut mukaan mutta nyt sitten sanoin vain ”okei”. Voi itku tätä kielitaidottomuuttani. Nuorimies poistui paikalta  ja minä jatkoin kalastamista. Syötit loppuivat kun pikkukalat ne napsi suuhunsa enkä edes yhtään saanut ylös. Tein sitten perhon itselleni josko siellä jokin vauraampi kala moisesta olisi kiinnostunut.  Ei muuten ollut, joten se siitä sitten.

Vaimon kanssa kävimme sitten parikin kertaa linja-autolla Hanian kaupungissa. Liput maksoivat 1.60 € per nenä joten kallista lystiä ei tuo ollut. Toisella kertaa sattui olemaan jopa markkinatkin joten katsottavaa riitti. Kävimme myös paikallisessa basaarissa mutta mitään ihmeempää ostettavaa emme löytäneet.

Tosin löysin sieltä kalastuvälineliikkeen jonne tietenkin poikkesin.  Oli myynnissä ihan asiallisen tuntuinen, isohko mutta pieneen tilaan (= matkalaukkuun) sopiva kelallinen teleskooppionki. Hintaa moisella olisi ollut 120 €.  Emäntäkin pöllähti siihen selän taakse katselemaan joten en sitä sitten arvannut ostaa.

Muistissa olikin vielä vastaava tapaus kotimaasta kun eräässä liikkeessä katselin alennusmyynnissä olevia keloja. Vaimo oli mukana, mutta eri paikassa myymälässä, kun olin jo kauppaa tekemässä. Kelan hinta oli 595 € alennettuna hintana. Katselin sitä kuin pikkupoika joulupukin konttia.  Kääntelin kelaa kädessäni kun vaimo seisoikin selän takana. ”Älä vain unta nää että tuollasen ostaisit, kyllä sinulla noita keloja on aivan tarpeeksi ja hintahan on aivan mieletön”

Vaimo tarrasi hihaani kiinni ja sanoi ”nyt lähdetään”. Katsoin sitten myyjää ja kysäisin ”minkä kokoinen tuo kela olikaan”. Se on 4000 sarjalainen kela, ja muuten, me ollaan täällä huomennakin vastasi myyjä hieman hymyillen. (Käväisin siellä sitten myöhemmin ihan yksin ja nyt kela on minulla).

Ruokapaikkoja etsiessämme astuimme yhtenä iltana sisään Oassis ravintolaan jota piti vanha pariskunta poikansa kanssa. Ruoka oli todella hyvää ja tuosta ravintolasta tulikin sitten meille kantapaikka, sillä jos hyvän paikan löytää niin mitä sitä sitten vaihtamaan.  Ruokailu juomineen maksoi keskimäärin 25 – 30 €

Aamupala omassa hotellissamme oli ihan mukiinmenevä.  Uima-altaalla oli aina aurinkotuoleja vapaana joten kaikinpuolin ihan asiallinen hotelli. Ihan mukavaa vaihtelua tuo matka antoi joten ehkä toistenkin voisi kesäaikaankin jonkin matkan tehdä.   
tallennettu

Vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia. Itselläni vanhuus lähenee mutta viisautta ei ole vielä näkynyt.

Igors
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : Marraskuu 11, 2013, 10:27:30 am »

Ei mahdu kuvat joten kokeillaan josko nyt saisi liitetyksi.

Kuva 1 eipä jano yllätä kesken kalastuksen
Kuva 2 Ihan itse sidottu superperho
Kuva 3 ei tärppää, ei  Pyörittää silmiään

* 002.JPG (151.84 kilotavua, 949x712 - tarkasteltu 394 kertaa.)

* 009.JPG (297.94 kilotavua, 1022x767 - tarkasteltu 377 kertaa.)

* 012.JPG (136.34 kilotavua, 1022x767 - tarkasteltu 408 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2013, 10:34:37 am kirjoittanut Igors » tallennettu

Vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia. Itselläni vanhuus lähenee mutta viisautta ei ole vielä näkynyt.

Igors
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : Marraskuu 11, 2013, 10:40:11 am »

Kuva 1 ensimmäisen kalapaikan hakua
Kuva 2 venestamasta kalapaikka löytyi
Kuva 3 Kaupunkisuunnistaja tositoimissaan

* 018.JPG (160.66 kilotavua, 1022x767 - tarkasteltu 367 kertaa.)

* 003.JPG (87.32 kilotavua, 1022x767 - tarkasteltu 405 kertaa.)

* 022.JPG (189.97 kilotavua, 1022x767 - tarkasteltu 407 kertaa.)
tallennettu

Igors
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : Lokakuu 20, 2016, 16:33:35 pm »

Akkuja lataamassa ennenkuin kaamos iskee.  Ainakin pari valokuvaa tuli saaliiksi.  Kaloja ei ollut mutta yksi ammattikalastaja käväisi päivätorkuilla polkuveneen päällä.

* DSCN0990 (1).jpg (321.96 kilotavua, 912x684 - tarkasteltu 241 kertaa.)

* DSCN0977.jpg (225.54 kilotavua, 912x684 - tarkasteltu 254 kertaa.)
tallennettu

Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry: